"Prvý raz som letel k pacientovi na palube Lucie 8. januára," zalistoval v denníku Leteckej záchrannej služby Poprad MUDr. Marcel Sedlačko, keď sme boli zvedaví, ako sa v praxi osvedčuje nový vrtuľník Ecureuil, ktorý 23. decembra krstil na popradskom letisku riaditeľ spoločnosti Air Transport Europe (ATE) Milan Hoholík. Pri výbere mena bol rozhodujúci deň, keď vrtuľník priputoval z Marseille po súši na Slovensko. Bolo to 13. decembra, na Luciu, preto sa na bokoch vrtuľníka popri logu ATE skvie meno Lucia. Prvý let MUDr. Sedlačka na Lucii smeroval na Hrebienok, kde sa pri sánkovaní zranila turistka, ktorú po ošetrení na mieste previezli do popradskej nemocnice. "V novom vrtuľníku je menšia hlučnosť ako v doteraz používaných typoch," vymenúva MUDr. Sedlačko prednosti Lucie, "preto je na palube ľahšia komunikácia lekára s pacientom. Okrem toho je vyhovujúcejšie aj umiestnenie lôžka a najmä jeho dĺžka, takže väčší komfort ako doteraz majú aj pacienti s vyššou ako priemernou výškou." Priemerný letový čas, v ktorom sa vrtuľník s lekárom dostane k pacientovi, sa ráta na minúty - napríklad do vysokotatranskej oblasti je to v priebehu 10-13 minút, ale preplatenie nákladov tomuto neštátnemu zdravotníckemu zariadeniu a vlastníkovi vrtuľníka sa ráta na mesiace, ba niektoré služby sú vyslovene stratové. Pokiaľ ide o zahraničných pacientov, nie sú spravidla problémy s turistami zo Západu, pretože sú dobre poistení. Fungujú zmluvné vzťahy s českým ministerstvom zdravotníctva, nie sú problémy s preplácaním starostlivosti za maďarských pacientov. Ale doteraz nie je vyriešené refundovanie nákladov za pacientov z Poľska, Ukrajiny a z krajín bývalého Sovietskeho zväzu," zhodnotil ekonomický riaditeľ ATE Ján Kuboši realitu, na ktorú však leteckí záchrancovia nikdy nemyslia, keď nastupujú na záchrannú akciu.