LUČENEC (SME - rim) - Súčasťou návrhu koncepcie Územného plánu veľkého územného celku Banskobystrického kraja, ktorý včera projektanti predkladali zástupcom štátnej správy a samosprávy v Lučenci, je aj riešenie boľavého dopravného problému. Hlavne južná časť Slovenska je ekonomicky oklieštená hlavne vinou dopravnej nedostupnosti. Predkladateľ dopravnej koncepcie v Banskobystrickom kraji pre obdobie do roku 2015 Ing. Jozef Strečok v tejto súvislosti poznamenal, že na Slovensku je hlavne Banskobystrický kraj obchádzaný najväčšími dopravnými tepnami. Platí to v cestnej, ale aj železničnej doprave. Jedinými medzinárodnými, prípadne väčšími vnútroštátnymi cestami sú v tomto kraji cesta E 77 z Poľska do Maďarska, cesta E 571, ktorá je spojnicou Bratislavy s Košicami, a cesta E 572, ktorá z Trenčína pokračuje do Čiech. V návrhu územného plánu sú tieto skutočnosti zohľadnené, a preto plán predpokladá všetky tieto nevýhody postupne eliminovať. "Zvýšenú pozornosť si zasluhuje hlavne juhozápad kraja v okolí V. Krtíša a severovýchod v oblasti Muráňa a Rožňavy. Navrhujeme preto vybudovanie rýchlostnej cesty na trase Lučenec, V. Krtíš, Šahy, ako aj obdobného železničného spojenia, ktoré zo Šiah bude pokračovať smerom na Nové Zámky. Táto železničná trať už nebude viesť cez územie Maďarska ako doposiaľ na trati Lučenec, V.Krtíš," konštatoval J. Strečok. Zmienil sa aj o perspektívach vybudovania vysokorýchlostnej železničnej trate z Bratislavy do Košíc. "Zatiaľ existujú tri varianty: severný, stredojužný a južný. Najväčšiu šancu na realizáciu má zatiaľ stredojužný variant, v rámci ktorého by trať smerovala z Bratislavy do Košíc cez Nitru, Zvolen a Lučenec. Výstavba tejto trate je však zatiaľ hudbou budúcnosti a dožijeme sa jej najskôr po roku 2015," dodal J. Strečok. Pre zaujímavosť uviedol, že výstavba jedného kilometra takejto trate by dnes stála 100 až 250 miliónov korún. Dĺžka stredného variantu výstavby trate Bratislava-Košice je okolo štyristo kilometrov. Výstavba trate by teda už v súčasnosti stála minimálne 50 miliárd korún.
Autor: SME-rim