JUDr. Pavol Ňuňuk preto cestou masovokomunikačných prostriedkov žiadal občanov, by si podávali žiadosť o výmenu cestovného pasu až v novom roku 1998, kedy sa taktiež bude platiť správny poplatok vo výške polovice základnej sadzby, teda vo výške 200 korún. Ubezpečoval ich o tom aj napriek tomu, že inicioval zmenu v zákone o správnych poplatkoch, aby sa ujednotila výška správnych poplatkov za všetky cestovné pasy, aby nebol po roku 1997 rozdiel vo vyberaní správnych poplatkov za slovenské cestovné pasy a tými, ktorým bola skrátená platnosť do konca roka 1997. Novelizácia zákona o správnych poplatkoch bola schválená parlamentom 4. 12. 1997 a aj publikovaná. Riaditeľ Odboru hraničnej a cudzineckej polície Prezídia Policajného zboru na základe vlastného výkladu tohto zákona zaslal v obedňajších hodinách dňa 5. 1. 1998 usmernenie na všetky oddelenia cudzineckej polície a pasovej služby, aby vyberali od občanov poplatok vo výške základnej sadzby, teda 400 korún. Tak sa stalo, že od občanov v dopoludňajších hodinách vyberali správne poplatky vo výške 200 korún a v popoludňajších hodinách vo výške 400 korún. Alebo na niektorých oddeleniach po celý deň vyberali po 200 korún a od 7. 1. 1998 už 400 korún. Samozrejme, že pracovníci týchto oddelení si "odniesli" všetky sťažnosti občanov. Toto "Kocúrkovo" sa však neskončilo. Dňa 12. 1. 1998 riaditeľ odboru opätovne zaslal na všetky oddelenia cudzineckej polície a pasovej služby príkaz, že ak občan žiada o vydanie cestovného pasu ako náhradu za cestovný pas, ktorému bola skrátená platnosť do 31. 12. 1997, aby od neho vyberali správny poplatok nie vo výške 400 korún, ale vo výške polovice základnej sadzby, to znamená, že ak v riadnej lehote žiada občan o takýto cestovný pas, zaplatí 200 korún. A občania zase len nadávajú tým, ktorí za to nemôžu, teda tým usilovným včeličkám za prepážkami, teda ženám, ktoré sa starajú o rodinu a deti a ktoré si vždy sťažnosti občanov "odnesú". A občan, ktorý už zaplatil za takýto cestovný pas 400 korún, bude musieť čakať, kým sa "kompetentní funkcionári" prebudia a zasa usmernia podriadené oddelenia, ako vrátiť peniaze občanovi a občan bude chodiť za svojimi peniazmi z jedného úradu na druhý. Nuž, ale u nás je to už tak. Máme "odborníkov" na pravých miestach.
Autor: MAGDA ZLATOVSKÁ, Bratislava