Železnička s vôňou pary a ihličia

Pred deväťdesiatimi rokmi sa začala výstavba úzkorozchodnej lesnej železnice vedúcej údolím Čierneho Hrona, ktorá sa po dobudovaní zaradila svojou rozvetvenou sieťou i hospodárskym významom medzi naše najznámejšie lesné železnice. Už rok po začatí výstavb

y sa v doline Čierneho Hrona rozozvučal hvizd parnej mašinky s námahou sa vlečúcej hore strmou dolinou z Hronca do Čierneho Balogu. Postupne sa budovali aj ďalšie úseky lesnej železnice, ktoré viedli do všetkých významnejších dolín v okolí, pokiaľ to dovoľovali spádové pomery. A tie boli niekedy naozaj náročné, veď trať v niektorých úsekoch musela prekonávať stúpanie až 70 promile. Rozsiahla sieť lesnej železnice dosiahla v roku 1949 celkovú dĺžku 132 kilometrov. V tých časoch mala železnička aj veľký hospodársky význam, veď len v období lesných kalamít v rokoch 1953-1955 prepravila ročne vyše 300 tisíc kubických metrov dreva. Do roku 1962 slúžila lesná železnica v úseku Štiavnička-Čierny Balog aj na prepravu osôb, predovšetkým lesných robotníkov a domácich obyvateľov, ale aj turistov a ostatných návštevníkov tohto rázovitého kraja. Od roku 1964 sa však nad touto zaujímavou železničkou sťahujú mraky a postupne dochádza k jej likvidácii. Ako prvé boli zrušené odbočné vetvy železnice a 31. decembra 1982 bola lesná železnica z ekonomických dôvodov uzavretá definitívne. Všetky jej úseky, s výnimkou 17,7 km dlhého hlavného úseku, ktorý bol vyhlásený za technickú pamiatku, boli postupne demontované. Rok po uzavretí železnice sa v rámci Stromu života začína jej obnova a snaha o sprevádzkovanie. Počas prázdninových turnusov sa v táboroch Stromu života schádzali brigádnici z celej vtedajšej republiky, aby vdýchli nový život tejto unikátnej technickej pamiatke. Sen sa postupne zmenil na skutočnosť, a tak dnes majú návštevníci Čierneho Balogu a jeho malebného okolia opäť možnosť vychutnať čaro jazdy parným vláčikom romantickým údolím Čierneho Hrona.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: VLADIMÍR MIARTUŠ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 561
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 279
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 065
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 243
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 925
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 845
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 415
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu