Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Železnička s vôňou pary a ihličia

Pred deväťdesiatimi rokmi sa začala výstavba úzkorozchodnej lesnej železnice vedúcej údolím Čierneho Hrona, ktorá sa po dobudovaní zaradila svojou rozvetvenou sieťou i hospodárskym významom medzi naše najznámejšie lesné železnice. Už rok po začatí výstavb

y sa v doline Čierneho Hrona rozozvučal hvizd parnej mašinky s námahou sa vlečúcej hore strmou dolinou z Hronca do Čierneho Balogu. Postupne sa budovali aj ďalšie úseky lesnej železnice, ktoré viedli do všetkých významnejších dolín v okolí, pokiaľ to dovoľovali spádové pomery. A tie boli niekedy naozaj náročné, veď trať v niektorých úsekoch musela prekonávať stúpanie až 70 promile. Rozsiahla sieť lesnej železnice dosiahla v roku 1949 celkovú dĺžku 132 kilometrov. V tých časoch mala železnička aj veľký hospodársky význam, veď len v období lesných kalamít v rokoch 1953-1955 prepravila ročne vyše 300 tisíc kubických metrov dreva. Do roku 1962 slúžila lesná železnica v úseku Štiavnička-Čierny Balog aj na prepravu osôb, predovšetkým lesných robotníkov a domácich obyvateľov, ale aj turistov a ostatných návštevníkov tohto rázovitého kraja. Od roku 1964 sa však nad touto zaujímavou železničkou sťahujú mraky a postupne dochádza k jej likvidácii. Ako prvé boli zrušené odbočné vetvy železnice a 31. decembra 1982 bola lesná železnica z ekonomických dôvodov uzavretá definitívne. Všetky jej úseky, s výnimkou 17,7 km dlhého hlavného úseku, ktorý bol vyhlásený za technickú pamiatku, boli postupne demontované. Rok po uzavretí železnice sa v rámci Stromu života začína jej obnova a snaha o sprevádzkovanie. Počas prázdninových turnusov sa v táboroch Stromu života schádzali brigádnici z celej vtedajšej republiky, aby vdýchli nový život tejto unikátnej technickej pamiatke. Sen sa postupne zmenil na skutočnosť, a tak dnes majú návštevníci Čierneho Balogu a jeho malebného okolia opäť možnosť vychutnať čaro jazdy parným vláčikom romantickým údolím Čierneho Hrona.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 707
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 864
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 574
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 111
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 744
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 330
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 727
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 465
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 259
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 109
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu