Do areálu Strahovského kláštora v Prahe sa v týchto dňoch nechodí len na bohoslužby. Miestny kostol sv. Rocha, kde už štvrtú sezónu sídli Galéria Miro, ponúka až do konca februára vieru v podobe umeleckých modiel umenia 20. storočia. Zástupy divákov i kupujúcich sa dennodenne tiesnia pred fetišmi svetovej avantgardy: Picasso, Chagall, Miró, Derain, Braque. Vystavených je okolo tridsať grafík, gvašov, kresieb, no v prípade André Deraina nechýbajú ani oleje. "Nebola by to zlá investícia, čo povieš?" hovorí vedľa mňa hlas patriaci frontmanovi Pražského výběru M. Kocábovi. "Treba však dať dokopy desať ,melounov`," znalecky prepočítava cenu Kocáb a jeho nežnejšia polovička pokrčí ramenami. "Někdy příště," končí Kocáb a odchádza od Chagallovho gvašu Le salut ca z roku 1927, ktorý sa dá momentálne kúpiť za 580 tisíc nemeckých mariek - bez DPH. Zdá sa, že tento "majsterštyk" poetického vizionára z Vitebska bude nepredajný, no červené bodky znamenajúce rezerváciu presviedčajú, že napríklad taká litografia s názvom Au couchant od Georgesa Braqua za 48 tisíc nemeckých mariek si už našla svojho nového majiteľa. Všetky obrazy sú opatrené náležitým "rodokmeňom", takže nehrozí nebezpečenstvo, že by mohlo ísť o falzifikát. Medzi piatimi klasikmi moderného umenia dominuje "španielsky titan" Pablo Picasso, ktorého lepty, litografie či akvatinty zahrňujúce roky 1947-1971 poukazujú na majstrovské štýlové rozpätie, neopakovateľnú mnohostrannosť a bravúru. Za kľúčovú prácu možno v tomto kvalitnom picassovskom výbere považovať portrét umelcovej družky Jacqueline v profile sprava z roku 1958. "Raz mi Braque povedal: ,V podstate si vždy miloval klasickú krásu.` To je pravda. Dokonca aj dnes sa to ešte na mňa hodí. Nový druh krásy sa nevymýšľa každý rok," odpovedal svojho času Picasso na margo svojho priateľa z kubistickej revolúcie. Picasso vedel, čo hovorí. Jeho ideál krásy sa počas neuveriteľných sedemdesiatich rokov tvorivej práce modifikoval, no podstata zostala nezmenená. Voľne parafrázujúc jeho slová, on svoju krásu nehľadal, ale nachádzal. Povedľa Picassa dostal najväčší priestor práve G. Braque, ktorý má na výstave inštalované grafiky z piatej dekády tohto storočia, keď zbieral sily na záverečný umelecký finiš. Objavujú sa antické motívy, ale predovšetkým atribúty letiacich krídiel, symbolizujúcich smerovanie do vyšších sfér bytia. A tak by sme mohli postupovať cez Marca Chagalla k Joanovi Miróovi, až k André Derainovi...
FOTO: Na obrázku je životná družka Pabla Picassa Jacqueline s prekríženými rukami (olej, 1954). Na pražskej výstave je vystavený Picassov grafický variant vytvorený o štyri roky neskôr.
Autor: ĽUDO PETRÁNSKY ml., Praha