Na kúsok tajomnej stredovekej Transylvánie sa premenilo počas sviatkov niekoľko metrov štvorcových v bratislavskom Istropolise. Nešlo však o žiadne vianočné zázraky, a už vôbec tu monumentálny hrad nevyrástol na počkanie, šibnutím čarovného prútika. Za všetko môže v tomto prípade šesť písmen - reklamná agentúra ATC a firma LBS, a ich odhodlanie priniesť bratislavskému divákovi momentálne najúspešnejšie muzikálové, ale aj divadelné predstavenie v Čechách - Dracula. Upírsky gróf, ale aj ďalšie postavy zo svetoznámeho Stockerovho románu si tak už 8. januára vyskúšajú po prvý raz iné ako pražské publikum, ktoré muzikál hviezdnemu zoskupeniu tvorcov (Bednárik, Svoboda, Hes, Bílá, Korn, Hůlka...) "zožralo aj s chlpami". V Bratislave sa Dracula predstaví spolu šesťkrát (8.januára jedno večerné predstavenie o 19.30, 9. a 10. januára sa hrá o 15.00 aj 19.30, posledným bude 11. januára opäť vystúpenie o 19.30 ) a aj keď tu nebude žiariť Lucie Bílá, ktorá už z muzikálu pre iné pracovné povinnosti odišla, a ktorá pre mnohých bola tým najväčším magnetom predstavenia, po lístkoch sa len tak zaprášilo. Hoci ich cena sa zastavila na rovných okrúhlych 1000 korunách.
Usporiadatelia nezabúdajú zdôrazňovať, že muzikál, tak ako ho poznajú v Prahe, bude kompletne prenesený do Bratislavy a slovenský divák tak nebude ukrátený o nič. Vrátane zvukových a svetelných efektov, ktoré majú v inscenácii veľmi dôležitú rolu, a tak ich sem prišiel zaobstarať rovnaký tím. Nezabudne sa ani na párty po slávnostnej premiére, na ktorej čaká hostí veľké upírske prekvapenie. Jediné, čo nebolo možné priniesť do Bratislavy, bola úchvatná scéna. Z viacerých dôvodov: jednak sú bratislavské priestory, v ktorých sa bude odohrávať príbeh plný krvi a vášne, oveľa menšie ako tie v pražskom Paláci kultúry, a okrem toho, scéna v Prahe bola montovaná priamo na pódiu ako nerozoberateľná a neprenosná, a bude sa odstraňovať karbofrézou až po definitívnom odchode Draculu z týchto priestorov. Naopak, podmienkou na Slovensku bolo, aby scéna bola rozoberateľná a dala sa pohotovo preniesť inde. Istropolis totiž rozhodne nie je vhodným priestorom, kde by si mohol gróf Dracula rozložiť svoje sídlo natrvalo. Nie ani tak z hľadísk umeleckých a tvorivých, ako po stránke finančnej a obchodnej, pretože Istropolis má záväzky u mnohých ďalších firiem. ATC však aj napriek tomu uvažuje, žeby sa Dracula vracal na Slovensko častejšie, dokonca pravidelne. Bratislava so svojím nepochybne vďačným publikom by sa tak mohla stať aspoň čiastočnou satisfakciou pre českých tvorcov, ktorým celkom reálne hrozí, že od apríla stratia svoje doterajšie domovské priestory v Paláci kultúry. Kde konkrétne by sa však Dracula usadil v Bratislave, a ako často by sa sem vracal, o tom sa zatiaľ nehovorí. Dnes je istých len šesť januárových predstavení, o ktorých svedčí nádherná scéna v Istropolise, v týchto dňoch prežívajúca posledné kozmetické úpravy. (Mimochodom, ich výroba trvala celé dva mesiace a samotná stavba desať dní na prelome rokov.) Zatiaľ čo všetci protagonosti prídu do Bratislavy až pozajtra, kde budú až do 8. januára tvrdo skúšať, medzi ľuďmi stavajúcimi kulisy sa už od prvých dní príprav netrpezlivo prechádza režisér Jozef Bednárik. A hoci sa mu nie príliš muzikálové priestory Istropolisu zo začiatku neveľmi pozdávali, dnes už vyzerá spokojný. "Dokonca mám lepší pocit. Myslím si, že tu zažije Dracula ešte lepší kontakt s divákom a predstavenie bude ešte čarovnejšie."
FOTO: Priestory bratislavského Istropolisu niekoľko dní pred premiérovým uvedením muzikálu Dracula.
Autor: ALEXANDRA TINKOVÁ, FOTO SME : PAVOL MAJER