Po výročnej výstave pripravila Galéria Michalský dvor na Michalskej ulici v Bratislave ďalšiu výpravnú expozíciu, ktorá pokračuje v náročnej dramaturgii majiteľov tejto bratislavskej súkromnej galérie. Od 11. decembra minulého roku až do 18. januára 1998 sa v "undergroundových" priestoroch predstavujú dvaja absolventi legendárneho oddelenia grafiky a knižnej tvorby prof. A. Brunovského na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave - Dušan Polakovič (1950) a Peter Kľúčik (1953). Predajná výstava sa počas prvého "polčasu" stretla s veľkým ohlasom laickej i odbornej verejnosti a denník SME pripravil krátke profily obidvoch výtvarníkov.
PETER KĽÚČIK -FANTASTICKÁ ZOOLÓGIA
Vyškolený grafik Peter Kľúčik prezentuje tentoraz svoje maľby, ktoré mali svoju veľkú premiéru pred dvoma rokmi v Bibiane. Ťažisko je v osemnástich maľbách z posledného obdobia, pričom grafickú prítomnosť autora pripomínajú štyri grafické listy. Kolekcia pokračuje v Kľúčikovej fantastickej zoológii, kde sa zelený labyrint preplieta s vysneným svetom bájnych živočíchov a rastlín. "Chcel som si prinávratiť atmosféru poézie objaviteľského nadšenia z minulého storočia, keď na našej planéte bolo ešte čo objavovať," vysvetľuje svoju zoologickú mytológiu P. Kľúčik. "Teraz už treba načierať do mýtov fantastických krajín, existujúcich v našich snoch, pretože príroda je už v súčasnosti - zásluhou človeka - značne ohrozená." Z olejov P. Kľúčika však necítiť príchuť prírodného sentimentu, ktorý "greenpeacovsky" útočí na naše svedomie. Naopak, maliar cez miestami až bizarnú rozmanitosť prírodných motívov ponúka pocit radosti z maľovania. Princíp hry s niekedy až barokovými tvarmi chce autor rozvinúť až do monumentálneho atlasu zvierat, ktorý však, podľa P. Kľúčika, vzhľadom na svoje predstavy bude ťažko v dohľadnom čase dokončený.
Prírodovedné múzeum fantastických tvorov je kolorované poetickými názvami - Krajina za oknom, Sfinga a ďalšie. "Nemôžem však povedať, žeby som ich rád vymýšľal, no keď sa blíži výstava, moja potreba priradiť obrazom mená sa stupňuje. Niekedy vymyslím také názvy, ktoré mi je ľúto dať daným obrazom, a preto si ich ponechávam ako inšpiráciu pre ďalšie veci." Ako sa však Peter Kľúčik zdôveril SME, v tomto roku by sa chcel venovať grafikám, ktoré by tematicky čiastočne pokračovali v jeho obrazoch. "Keď ma niečo prestane baviť, nechcem to znásilňovať ďalšími vecami. Zvlášť toto storočie vyžaduje od autorov tvorbu stále nových a nových - ak možno - šokujúcich vecí, pretože vtedy sa na trhu dobre predávajú. To je však obchod a mojou snahou je ponúknuť ľuďom aj čosi iné."
DUŠAN POLAKOVIČ -KOZMOPOLITNÝ HUMOR
Grafik, člen Slovenskej únie karikaturistov a ilustrátor Dušan Polakovič pripravil pre spoločnú výstavu kolekciu tridsiatich voľných grafík, ktoré sú výberom jeho voľnej tvorby z uplynulého obdobia. Tvorby, kde nechýba britká irónia, záujem o svet commedie del `arte, láskavá i menej láskavá satira - jednoducho divotvorné panoptikum zvané svet. Ako sa cítia autorove grafiky v susedstve fantastickej zoológie Petra Kľúčika? "Aj keď sa s kolegom a priateľom Petrom Kľúčikom fyzicky, čo do výšky a šírky čiastočne líšime, náš uhol pohľadu na všehomír je veľmi blízky, v niektorých momentoch až identický," reaguje D. Polakovič. "Takže naša tvorba, aj keď je u každého z nás iná, vyjadruje rôznymi prostriedkami a formou prakticky rovnaký svetonázor. Preto (a to sme si s Petrom už niekoľkokrát overili na viacerých spoločných výstavách) si naše veci navzájom vedľa seba neprekážajú, ale úplne naopak, celkom zaujímavo sa dopĺňajú." Grafiky a, pochopiteľne, i satirické kresby D. Polakoviča sú doslova presiaknuté iskrivým humorom, ktorý je z veľkej časti inšpirovaný z tej našej povahy slovenskej. Existuje - podobne ako napríklad v Čechách - škola výtvarnej grotesky? "Určitý zmysel pre humor, ako som si všimol, má prakticky väčšina ľudí. Ale schopnosť nejakou adekvátnou formou ten humor vyjadriť, to je proste vrodená schopnosť, nedá sa naučiť. Preto si myslím, že hovoriť o nejakých školách humoru je blbosť," vyhlasuje rezolútne autor, podľa ktorého sa do určitej miery dá vytvárať klíma prajúca satire a humoru. Avšak, "my Slováci nemáme v tomto zvlášť veľkú tradíciu... Humor a satira odjakživa zápasí s ľudskou hlúposťou, ktorá, ako vieme, je všeobjímajúca, tak aj humor je pochopiteľne kozmopolitný a nedeliteľný. Ale čo sa týka našej domácej inšpirácie, tak aspoň v tomto zmysle môžeme byť - najmä v súčasnosti - absolútne spokojní. Bez debaty držíme krok so svetovou špičkou."
Peter Kľúčik hovorí, že názvy k svojim obrazom pridáva dodatočne a tie ho niekedy motivujú k ďalším obrazom. Ako je to v prípade D. Polakoviča? "Pretože sa venujem humoru a satire, kde je väčšinou pointa zašifrovaná v samotnej kresbe, dávam názvy pod svoje grafiky len veľmi neochotne, pretože mi to pripadá, ako keby som niekomu, kto má rozčítanú detektívku povedal, že vrah je záhradník. A trochu to podceňuje diváka. Ale či chceme, alebo nie, nejaký názov tam predsa len musím dať čiste z orientačných dôvodov, aby sa vedelo, ktorá grafika je ktorá a nevznikol chaos a panika, ináč sú to moji úhlavní nepriatelia."
Autor: Ľudo Petránsky Ml.