
Diana Mórová a Marko Igonda. FOTO - JANA NEMČOKOVÁ
BRATISLAVA - Pavol Orság advokát (Marián Labuda) a Ladislav Nádaši lekár (Stano Dančiak) sú, popri Miškovi a Hanke Čajkovcoch (Diana Mórová a Marko Igonda), najdôležitejšie postavy Hororu v horárni. Ich úlohou je totiž obhájiť mladého hájnika, ktorý zabil „vilného Villániho“ (Tomáš Maštalír), ktorý sa ulakomil na rúču horárku.
Príbeh Hájnikovej ženy pozná každý školák. Ako to však bolo naozaj, kto vlastne bol obeťou a kto vrahom? Rekonštrukcie, ktoré sa odohrávajú na javisku, prinášajú množstvo variantov - viac či menej pravdivých. A je vôbec pri obhajobe pravda až taká dôležitá? A kde je vlastne pravda? Toto všetko sú otázky a úvahy, s ktorými si pohráva spisovateľ Ľubomír Feldek a režisér Patrik Lančarič (dramaturgia Martin Porubjak a Peter Pavlac) vo variácii na známe Hviezdoslavovo dielo Hájnikova žena. Je to podľa nich jeden z možných kľúčov, ako dostať klasika na javisko.
Inak, ako to dnes býva zvykom, keď sa k slovenskému básnikovi pristupuje buď s prehnanou pietou, alebo sa naopak paroduje jeho „krasomluva“. Tu autori stavajú na sile textu - dramatickosti príbehu, romantike, ale aj humore. Modelová situácia je daná: šľachticovo pripletenie sa do horárne, vzťah s Hankou a Miškov príchod - vždy sa však odohráva za iných okolností a iných pohnútok protagonistov. Herci teda rozohrávajú etudy na danú tému, ktoré im dávajú možnosť prejaviť sa v najrozličnejších podobách.
Predstavenie ozvláštňuje antický chór na slovenskú ľudovú nôtu, raz vyskladaný z babiek svätuškárok, potom bačov, cigánskej bandy či anjelov lásky. Premiéra je zajtra a v nedeľu na Malej scéne SND. (kul)