Koniec minulého a začiatok nového storočia poznačili celkom iste v najväčšej miere práve spôsoby komunikácie. Médiá prešli skutočne zmenami nielen kvantity, ale aj kvality. Kým v minulosti boli predovšetkým prostriedkami masovej informácie, propagandy a šírenia poznatkov, dnes sú hlavne prostriedkami marketingu.
Radikálne sa mení aj charakter obchodu nasledovne:
* Narastá konkurencia
* Narastajú obchodné príležitosti
* Nastávajú neustále zmeny.
Zatiaľ čo v minulosti boli malé firmy pohlcované veľkými, dnes sa môže stať aj presný opak. Kto by si bol len pomyslel, že Microsoft bude mať v oblasti kapitalizácie akcií väčšiu hodnotu ako firmy Boeing, AT&T či General Motors.
Avšak práve Bill Gates je známy svojim výrokom: „Nie sme viac ako deväť mesiacov od možného konca nášho podnikania.“ Úžasné zmeny! Rovnaký čas, ktorý je treba na vynosenie dieťaťa, stačí na potenciálny zánik akejkoľvek firmy. Budúcnosť sa už začala! Aj organizátori veľtrhov ako veľmi efektívneho nosiča informácie sa musia rozhodnúť, či budú, alebo nebudú napredovať.
Podľa výskumov AUMA (Asociácia nemeckých veľtrhov a výstav) sa približne 60 % podnikateľov domnieva, že výstavy a veľtrhy sú vhodným komunikačným nosičom na dosiahnutie predajných cieľov. Iné komunikačné nástroje ako direct marketing, reklama v špecializovaných časopisoch alebo on-line médiá sú považované za vhodné pre cca 30 - 35 % podnikateľov. Organizátori veľtrhov musia oveľa intenzívnejšie interpretovať svojim zákazníkom okrem silných stránok predovšetkým možnosti využívania multifunkčnosti tohto média.
V čom sú silné stránky veľtrhov a výstav?
* Veľtrhy a výstavy robia trh transparentným -
priehľadným
* Sú ideálnou platformou pre prezentáciu inovácií a noviniek
* Umožňujú osobnú komunikáciu - osobný dialóg, čo bude mať pre organizátora význam aj v budúcnosti. Pomôžu nám vytvoriť dôveru, spoľahlivosť a nakoniec aj zrealizovať predaje
* Predstavujú základnú platformou pri vytváraní pocitu „MY“ medzi početnými konkurenčnými značkami v rámci určitého odvetvia.
Prezentácia na veľtrhu by mala byť pre ktorúkoľ-vek firmu „základným kameňom“ v rámci jej integrovanej marketingovej komunikácie.
V čom spočívajú multifunkčnosť veľtrhu a jeho obchodné a marketingové perspektívy? Multifunkčnosť veľtrhu je daná nasledovnými možnosťami:
- marketingový prieskum zameraný na informácie o zmenách, ktoré sa dejú u zákazníkov
- získanie informácií o konkurencii a trendoch na trhu
- manifestáciu imidžu a identity firmy
- nadviazanie nových obchodných kontaktov
- podpora predaja a existujúcich obchodných vzťahov
- prezentácia noviniek
- možnosť získania stratených zákazníkov
- možnosť otestovania vlastného výstavného personálu a iné
Akákoľvek spoločnosť, ktorá sa zameria iba na prezentáciu produktov, stráca ohromný potenciál, ktorý poskytujú práve veľtrhy. Aké sú ich perspektívy?
Obchodné perspektívy:
* demonštrovať produkty a služby
* vzdelávať existujúcich a potenciálnych kupujúcich
* vytvárať iniciatívu
* umožniť prekonať prekážky v obchode
* predávať
Marketingové perspektívy:
* Vytvárať povedomie značky
* Zavádzať nové produkty
* Vyvrcholiť marketingovú kampaň výrobku (výrobkovej rady)
* Vystaviť produkty, služby a firemnú identitu médiám
Výstavy a veľtrhy sú ideálnym prostriedkom na budovanie vzťahov so zákazníkmi. Zástupca spoločnosti Expocenters Europe Gregory Ward uviedol veľmi zaujímavé výsledky prieskumu schopnosti médií napomáhať budovaniu vzťahov zo zákazníkmi. Zjednodušene ich možno prezentovať nasledovne:
Najlepšia schopnosť Najhoršia schopnosť
Výstavy 37 % Internet 3 %
Direct marketing 30 % Direct marketing 27 %
Public relations 25 % Tlačená reklama 22 %
Tlačená reklama 5 % Public relations 16 %
Internet 3 % Výstavy 5 %
Medzinárodné veľtržné centrum Agrokomplex - Výstavníctvo Nitra sa bude usilovať aj v roku 2001 na všetkých 29 podujatiach o maximálne uspokojenie potrieb našich klientov na základe svojich východiskových princípov, akými sú predovšetkým pravda, rešpektovanie dôstojnosti a sociálnej zodpovednosti, ako aj dlhodobá stratégia budovania vzťahov so zákazníkmi. Za kľúčové princípy v našej činnosti považujeme predovšetkým nasledovné:
* Internacionalizácia veľtrhov a využitie rastového potenciálu medzinárodného obchodu
* One-to-one marketing vo vzťahu k našim zákazníkom, ktorý je daný predovšetkým minimalizáciou paušálnych služieb a maximalizáciou individuálneho prístupu, inováciami a zážitkovou hodnotou
* Využívanie nových spôsobov komunikácie prostredníctvom on-line médií
* Zdokonaľovanie systému komunikácie so zákazníkmi prostredníctvom internetu
„To, čo má ľuďom imponovať, musí mať aj ducha,“ povedal J. W. Goethe. Jeho myšlienku možno považovať za základnú myšlienku marketingu podujatí.
Agrokomplex - Výstavníctvo sa bude snažiť všetkými dostupnými spôsobmi zveľaďovať aj duchovnú a estetickú hodnotu našich podujatí, aby boli zaujímavé a inšpirujúce pre vystavovateľov i návštevníkov.
Popri marketingových aktivitách sa Agrokomplex - Výstavníctvo Nitra podieľa aj na podpore šírenia duchovných a historických hodnôt, čo je veľmi dôležité v čase preferovania materiálnych hodnôt a všeobecného nedostatku finančných prostriedkov. Slovenské poľnohospodárske múzeum ako súčasť organizácie je jedným z príkladov prepojenia podnikateľskej a verejno-prospešnej činnosti. Podnikatelia i široká verejnosť môžu napríklad priamo na mieste uvidieť, ako vyzeralo poľnohospodárstvo v minulosti a dnes. Práve s verejno-prospešnými činnosťami súvisí aj príspevok, ktorý dostáva Agrokomplex - Výstavníctvo zo štátneho rozpočtu. Skutočné náklady na realizáciu týchto činností sú však vyššie. Vzniknutý rozdiel vykrýva organizácia zo svojho zisku a tým pomáha zachovať to najcennejšie, čím krajina disponuje - duchovné bohatstvo, ktoré má historicky ťažko vyčísliteľnú hodnotu.
Ing. MAREK BALUŠKA,
Agrokomplex - Výstavníctvo Nitra