BRATISLAVA – Dlhé lety v lietadlách majú svoje úskalia. Ako sa nedávno spomínalo v českej tlači, existuje takzvaný syndróm turistickej triedy, pri ktorom sa nedajú vylúčiť ani dramatické prípady hroziace dokonca smrťou.
Slovenský pilot Ladislav Sedlár zažil vo svojej leteckej kariére všeličo. Aj podnapitých či chorých cestujúcich. Pred rokom na linke Moskva – Bratislava dokonca skolabovaného mladíka, ktorý trpel srdcovou chorobou a ktorého počas letu kriesili kyslíkom. „Ale o syndróme turistickej triedy, na ktorý sa pýtate, som čítal iba v novinách. Nikde som sa s tým nestretol, a to som lietal aj diaľkové lety na najmodernejších airbusoch a Boeingoch,“ hovorí.
Syndróm turistickej triedy ohrozuje cestujúcich na diaľkových linkách. Osem, desať i viac hodín letu v stiesnenom priestore turistickej triedy, ktorá má medzi sedačkami malý priestor na nohy, môže podľa lekárov vyvolať komplikácie s prúdením krvi. V žilách stŕpnutých nôh sa vytvoria zrazeniny, tie upchajú žilu a už je tu hrozba infarktu. Podľa Lidových novín zomreli vo svete v posledných dvoch rokoch pri takýchto komplikáciách traja ľudia.
„Lietal som aj deväťhodinové lety a sami piloti sme mali problém napríklad so stŕpnutými nohami. Po troch hodinách som sa šiel radšej prejsť po kabíne,“ hovorí Sedlár, ktorý je pilotom v Slovenských aerolíniách. Podľa neho je však syndróm turistickej triedy veľmi zriedkavý a na krátkych linkách nehrozí.
Riaditeľ slovenského zastúpenia spoločnosti Delta Airlines Ladislav Henter sa s týmto syndrómom stretol iba v médiách. „Podobný prípad sme v Delte nemali,“ hovorí o spoločnosti, ktorá denne prepraví 300-tisíc pasažierov. Pripúšťa, že riziko syndrómu môže nastať, ale je to veľmi individuálne a závisí od zdravotného stavu cestujúceho. „Nemáme nariadenie z ústredia, aby sme na to upozorňovali klientov. Skôr klient by mal dopredu upozorniť na určité problémy, aby sme mu vyhradili sedadlo s väčším pohodlím.“
Swissair predchádza problémom z usedenosti napríklad tým, že dvakrát počas dlhého letu púšťa film s návodom strečingových cvičení. „Za osem rokov, čo som vo firme, sa tento syndróm nevyskytol. Stať sa to môže, ale nevidel by som to dramaticky. Myslím, že gro zodpovednosti za to nesie pasažier alebo jeho lekár. Zdatný človek tomu nepodľahne. My na to neupozorňujeme. V kvalitných leteckých spoločnostiach s dobrou technikou a výbavou to nehrozí,“ myslí si Roman Naňo, šéf slovenského zastúpenia Swissairu. TÁŇA RUNDESOVÁ