Pre úspešné zabezpečenie akcií konferenčného a kongresového cestovného ruchu je nutné, aby spolupráca medzi zainteresovanými subjektami bola na vysokej úrovni. Nedeliteľnou súčasťou služieb sú aj služby fi-riem, ktoré zabezpečujú nepravidelnú prepravu osôb. Hlavne zahraniční účastníci kongresov sú zvyknutí využívať služby autobusov na vysokej úrovni.
Rovnako ako hodnotíme kvalitu ubytovacích zariadení podľa zákona č. 125 z roku 1995 od jednej po päť hviezdičiek, podobná medzinárodná klasifikácia existuje aj pri turistických autobusoch podľa systému IRU (Medzinárodná únia cestnej dopravy). Združenie ČESMAD hodnotí a klasifikuje autobusy podľa presne stanovených technických požiadaviek a stupňa vybavenosti autobusu. Hodnotený autobus môže po splnení požiadaviek získať od jednej po štyri hviezdičky. Všeobecná úroveň prepravných prostriedkov u nás je veľmi nízka - len viac ako 7 % vozidiel vyrobených na Slovensku po roku 1998 je ohodnotených systémom IRU. Slovenskí dopravcovia totiž za-tiaľ neprejavili veľký záujem o túto službu, pretože je asi lepšie nemať na autobuse žiadnu hviezdičku ako len jednu alebo dve.
Vo väčšine európskych krajín organizátori kongresov nevy-užívajú pre zabezpečenie dopravných služieb autobusy, ktoré nie sú ohodnotené podľa systému IRU. Širšie zavedenie klasifikácie do praxe prispieva nielen ku zlepšeniu kvality poskytovaných služieb, ale aj k dôveryhodnosti k prepravcovi a zároveň ku zvýšeniu prestíže. Tým, že dopravcovia na Slovensku budú mať aj v budúcnosti len minimálnu podporu, úroveň nášho vozového parku sa bude neustále znižovať.
V Ženeve, sídle IRU, už niekoľko rokov prebieha rozsiahla kampaň na podporu verejnej dopravy. IRU sa snaží vyvíjať tlak na všetky európske štáty, aby o podpore verejnej dopravy rokovali so subjektami verejnej správy.
Ak si uvedomíme, že účastníci kongresov utratia až tri razy viac finančných prostriedkov ako ostatní účastníci cestovného ruchu, nemal by sa kongresový cestovný ruch podceňovať. Väčšina kongresov sa totiž koná mimo sezóny, to znamená, že pomáha vyťažovať ubytovacie kapacity v tomto období. Praha sa v roku 1999 umiestnila na 19. mieste a Budapešť na 13. mieste. Bratislava sa v prvej päťdesiatke miest neobjavila.
Uskutočňovanie medzinárodných kongresov je veľmi prestížna záležitosť, v Budapešti si to včas uvedomili.
(bau)