vzťahu ku svetu," vkladá do úst fiktívneho obdivovateľa renesancie holandský kulturológ Johan Huizinga. Ak ešte doplníme túto vetu o poznanie, že renesancia býva stotožňovaná s duchom antiky, a že v tejto dobe bola po prvýkrát zavedená v maliarstve geometricky konštruovaná perspektíva, tak sme vlastne spomenuli podstatné znaky, ktoré bývajú s renesanciou spájané. Túto predstavu o renesancii rešpektoval aj vydavateľ Rolf Toman z Kolína nad Rýnom, ktorý pred dvoma rokmi vydal obsažnú publikáciu Umenie talianskej renesancie - architektúra, sochárstvo, maliarstvo, kresba, napísanú poprednými nemeckými umenovedcami. V týchto dňoch sa kniha zásluhou vydavateľstva Slovart objavuje v českej mutácii (preklad J. Hořejší, M. Neumannová, A. Pelánová, P. Heřman, J. Kropáček) aj na predvianočnom slovenskom knižnom trhu.
Samozrejme, renesancia nezasiahla len Taliansko, no jej dvestoročná európska hegemónia vznikla začiatkom 15. storočia práve v tejto románskej krajine. Je to jeden z čarovných príbehov z dejín svetového umenia, ktorému sa svojou príťažlivosťou vyrovná azda iba francúzsky impresionizmus. Oblúk talianskej renesancie sa začína menami ako Ghiberti, Brunelleschi, Donatello, vrcholí vo hviezdnom triumviráte Leonardo, Michelangelo, Raffael, aby cez maliarov manierizmu z druhej polovice 16. storočia a skvelej benátskej školy (Veronese, Tizian, Tintoretto) voľne predznamenal nastupujúce baroko, pre ktoré sa opäť stalo kolískou a jeho vrcholným prejavom Taliansko. Kniha je vzorovou ukážkou symbiózy populárno-vedeckého textu, zrozumiteľného širokému publiku, no zároveň neurážajúceho kunsthistorika, a výpravného obrázkového materiálu v bohatom grafickom variovaní. Dvadsaťstranová príloha zoznamuje s najdôležitejšími talianskymi vládnucimi rodmi, ponúka slovník renesančného umeleckého tvaroslovia a termínov, ako i vyčerpávajúcu bibliografiu o renesancii. Zlatý vek umenia je teda opäť pred nami - i na prelome druhého a tretieho tisícročia nič nestratil zo svojho magnetického pôsobenia.
Autor: SME-pet