Kongresový cestovný ruch a jeho manažment

Podľa vízie Svetovej organizácie pre cestovný ruch (WTO) a prognózy vývoja cestovného ruchu do roku 2020 bude pre cestovný ruch charakteristické prekonávanie veľkej vzdialenosti s priemernou mierou rastu 5,4 %, pričom cestovanie v rámci svetových regiónov

bude nižšie, v rozsahu 4 %. V rámci nárastu cestovania do vzdialených cieľových miest (destinácií) prognóza očakáva, že do Európy bude smerovať približne 15 % ciest, do severnej a južnej Ameriky asi 38 % ciest a do južnej Ázie približne 86 %.

V Európe je predpoklad, že cesty zahraničných turistov budú smerovať hlavne do strednej a východnej Európy, v rozsahu 4,9 %. Aby aj Slovensko participovalo na uvedených číslach v čo najväčšom rozsahu, musí ponúkať zahraničnému klientovi to, čo je pre neho zaujímavé a aspoň čiastočne bezkonkurenčné v porovnaní s okolitými krajinami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Popri nosných pilieroch slovenského cestovného ruchu, t.j. rekreačnom, kultúrno-poznávacom, kúpeľnom a liečebnom cestovnom ruchu môže mať mimoriadne významné postavenie aj kongresový a konferenčný cestovný ruch.

Výsledky výskumu Obchodnej fakulty EU v Bratislave konštatujú, že je potrebné veľa urobiť na poli budovania infraštruktúry (dopravné spojenie a pod.) a supraštruktúry (kongresové a konferenčné priestory v hoteloch i v samostatných komplexoch). Mimoriadny význam venujú požiadavke kvalifikovaného a vysoko účinného manažmentu kongresového a konferenčného cestovného ruchu. Táto požiadavka je odôvodnená hlavne tým, že ponuka musí byť pripravená ako komplexný balík slu žieb, s maximálnou možnosťou variability, aby v prípade špeciálnych požiadaviek objednávateľa kongresovej akcie bolo samozrejmé ich v maximálnej miere splniť. Zákazník má, napríklad, záujem o usporiadanie konferencie v kúpeľnom meste a požaduje dve veľké sály a päť menších miestností. Ponuka musí reagovať nielen na požiadavku kúpeľ-ného mesta, ale i na požiadavku, ktorá súvisí so štruktúrou požadovaných konferenčných priestorov. Ďalším základným predpokladom úspešnej ponuky kongresového a konferenčného cestovného ruchu je využitie všetkých dostupných komunikačných kanálov vrátane internetu. Najmodernejšie elektronické komunikačné kanály si však vyžadujú pohotovú a rýchlu reakciu na požiadavky prípadného záujemcu o kongresové podujatie. Pre ilustráciu, prihlasovacie formuláre zahraničných ponúkajúcich subjektov poskytujú zákazníkovi na internetových stránkach možnosť požadovať rôzne varianty ubytovania, rokovacích priestorov a pod. Tieto požiadavky musí ponúkajúci subjekt urýchlene spracovať a okam-žite odpovedať späť. Komunikácia sa časovo minimalizuje.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky uvedené požiadavky v zahraničí bez problému plnia centrálni reprezentanti zainteresovaných subjektov kongresového a konferenčného cestovného ruchu. Títo reprezentanti zároveň vystupujú ako marketingoví koordinátori a medzičlánky medzi podnikateľskými subjektami v danej krajine a medzinárodnými kongresovými asociáciami, organizáciami a inštitúciami. Mimoriadne dôležité je i prepojenie spolupráce medzi súkromným, municipálnym a štátnym sektorom.

Na Slovensku zatiaľ takáto inštitúcia, ktorá by pôsobila ako centrálny reprezentant, ešte nefunguje. Návrh zriadenia Národnej kongresovej asociácie existuje, avšak do života sa uvá-dza veľmi pomaly a ťažko.

Doc. JUDr. ĽUDMILA NOVACKÁ, CSc.

(Autorka pracuje na Ekonomickej univerzite v Bratislave)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 551
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 257
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 706
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 039
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 146
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 932
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 830
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 430
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu