bude nižšie, v rozsahu 4 %. V rámci nárastu cestovania do vzdialených cieľových miest (destinácií) prognóza očakáva, že do Európy bude smerovať približne 15 % ciest, do severnej a južnej Ameriky asi 38 % ciest a do južnej Ázie približne 86 %.
V Európe je predpoklad, že cesty zahraničných turistov budú smerovať hlavne do strednej a východnej Európy, v rozsahu 4,9 %. Aby aj Slovensko participovalo na uvedených číslach v čo najväčšom rozsahu, musí ponúkať zahraničnému klientovi to, čo je pre neho zaujímavé a aspoň čiastočne bezkonkurenčné v porovnaní s okolitými krajinami.
Popri nosných pilieroch slovenského cestovného ruchu, t.j. rekreačnom, kultúrno-poznávacom, kúpeľnom a liečebnom cestovnom ruchu môže mať mimoriadne významné postavenie aj kongresový a konferenčný cestovný ruch.
Výsledky výskumu Obchodnej fakulty EU v Bratislave konštatujú, že je potrebné veľa urobiť na poli budovania infraštruktúry (dopravné spojenie a pod.) a supraštruktúry (kongresové a konferenčné priestory v hoteloch i v samostatných komplexoch). Mimoriadny význam venujú požiadavke kvalifikovaného a vysoko účinného manažmentu kongresového a konferenčného cestovného ruchu. Táto požiadavka je odôvodnená hlavne tým, že ponuka musí byť pripravená ako komplexný balík slu žieb, s maximálnou možnosťou variability, aby v prípade špeciálnych požiadaviek objednávateľa kongresovej akcie bolo samozrejmé ich v maximálnej miere splniť. Zákazník má, napríklad, záujem o usporiadanie konferencie v kúpeľnom meste a požaduje dve veľké sály a päť menších miestností. Ponuka musí reagovať nielen na požiadavku kúpeľ-ného mesta, ale i na požiadavku, ktorá súvisí so štruktúrou požadovaných konferenčných priestorov. Ďalším základným predpokladom úspešnej ponuky kongresového a konferenčného cestovného ruchu je využitie všetkých dostupných komunikačných kanálov vrátane internetu. Najmodernejšie elektronické komunikačné kanály si však vyžadujú pohotovú a rýchlu reakciu na požiadavky prípadného záujemcu o kongresové podujatie. Pre ilustráciu, prihlasovacie formuláre zahraničných ponúkajúcich subjektov poskytujú zákazníkovi na internetových stránkach možnosť požadovať rôzne varianty ubytovania, rokovacích priestorov a pod. Tieto požiadavky musí ponúkajúci subjekt urýchlene spracovať a okam-žite odpovedať späť. Komunikácia sa časovo minimalizuje.
Všetky uvedené požiadavky v zahraničí bez problému plnia centrálni reprezentanti zainteresovaných subjektov kongresového a konferenčného cestovného ruchu. Títo reprezentanti zároveň vystupujú ako marketingoví koordinátori a medzičlánky medzi podnikateľskými subjektami v danej krajine a medzinárodnými kongresovými asociáciami, organizáciami a inštitúciami. Mimoriadne dôležité je i prepojenie spolupráce medzi súkromným, municipálnym a štátnym sektorom.
Na Slovensku zatiaľ takáto inštitúcia, ktorá by pôsobila ako centrálny reprezentant, ešte nefunguje. Návrh zriadenia Národnej kongresovej asociácie existuje, avšak do života sa uvá-dza veľmi pomaly a ťažko.
Doc. JUDr. ĽUDMILA NOVACKÁ, CSc.
(Autorka pracuje na Ekonomickej univerzite v Bratislave)