Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Kongresový cestovný ruch a jeho manažment

Podľa vízie Svetovej organizácie pre cestovný ruch (WTO) a prognózy vývoja cestovného ruchu do roku 2020 bude pre cestovný ruch charakteristické prekonávanie veľkej vzdialenosti s priemernou mierou rastu 5,4 %, pričom cestovanie v rámci svetových regiónov

bude nižšie, v rozsahu 4 %. V rámci nárastu cestovania do vzdialených cieľových miest (destinácií) prognóza očakáva, že do Európy bude smerovať približne 15 % ciest, do severnej a južnej Ameriky asi 38 % ciest a do južnej Ázie približne 86 %.

V Európe je predpoklad, že cesty zahraničných turistov budú smerovať hlavne do strednej a východnej Európy, v rozsahu 4,9 %. Aby aj Slovensko participovalo na uvedených číslach v čo najväčšom rozsahu, musí ponúkať zahraničnému klientovi to, čo je pre neho zaujímavé a aspoň čiastočne bezkonkurenčné v porovnaní s okolitými krajinami.

Skryť Vypnúť reklamu

Popri nosných pilieroch slovenského cestovného ruchu, t.j. rekreačnom, kultúrno-poznávacom, kúpeľnom a liečebnom cestovnom ruchu môže mať mimoriadne významné postavenie aj kongresový a konferenčný cestovný ruch.

Výsledky výskumu Obchodnej fakulty EU v Bratislave konštatujú, že je potrebné veľa urobiť na poli budovania infraštruktúry (dopravné spojenie a pod.) a supraštruktúry (kongresové a konferenčné priestory v hoteloch i v samostatných komplexoch). Mimoriadny význam venujú požiadavke kvalifikovaného a vysoko účinného manažmentu kongresového a konferenčného cestovného ruchu. Táto požiadavka je odôvodnená hlavne tým, že ponuka musí byť pripravená ako komplexný balík slu žieb, s maximálnou možnosťou variability, aby v prípade špeciálnych požiadaviek objednávateľa kongresovej akcie bolo samozrejmé ich v maximálnej miere splniť. Zákazník má, napríklad, záujem o usporiadanie konferencie v kúpeľnom meste a požaduje dve veľké sály a päť menších miestností. Ponuka musí reagovať nielen na požiadavku kúpeľ-ného mesta, ale i na požiadavku, ktorá súvisí so štruktúrou požadovaných konferenčných priestorov. Ďalším základným predpokladom úspešnej ponuky kongresového a konferenčného cestovného ruchu je využitie všetkých dostupných komunikačných kanálov vrátane internetu. Najmodernejšie elektronické komunikačné kanály si však vyžadujú pohotovú a rýchlu reakciu na požiadavky prípadného záujemcu o kongresové podujatie. Pre ilustráciu, prihlasovacie formuláre zahraničných ponúkajúcich subjektov poskytujú zákazníkovi na internetových stránkach možnosť požadovať rôzne varianty ubytovania, rokovacích priestorov a pod. Tieto požiadavky musí ponúkajúci subjekt urýchlene spracovať a okam-žite odpovedať späť. Komunikácia sa časovo minimalizuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Všetky uvedené požiadavky v zahraničí bez problému plnia centrálni reprezentanti zainteresovaných subjektov kongresového a konferenčného cestovného ruchu. Títo reprezentanti zároveň vystupujú ako marketingoví koordinátori a medzičlánky medzi podnikateľskými subjektami v danej krajine a medzinárodnými kongresovými asociáciami, organizáciami a inštitúciami. Mimoriadne dôležité je i prepojenie spolupráce medzi súkromným, municipálnym a štátnym sektorom.

Na Slovensku zatiaľ takáto inštitúcia, ktorá by pôsobila ako centrálny reprezentant, ešte nefunguje. Návrh zriadenia Národnej kongresovej asociácie existuje, avšak do života sa uvá-dza veľmi pomaly a ťažko.

Doc. JUDr. ĽUDMILA NOVACKÁ, CSc.

(Autorka pracuje na Ekonomickej univerzite v Bratislave)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  2. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  5. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  6. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 15 470
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 289
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 911
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 486
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 930
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 530
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 279
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 135
  9. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 895
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 5 869
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus: Situácia v levickej nemocnici je kritická, povoláva ambulantných lekárov (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 224-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 526 obetí. Vláda predĺžila lockdown.

Sanitka odparkovaná na centrálnom príjme v Ružinovskej nemocnici.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Matovič vyhral na celej čiare

Čo si premiér odmakal, dostal Pellegrini zadarmo.

Peter Tkačenko
Bratislava Business Centre, kde sídli Johnson Controls
Cynická obluda

Otestujme sa pre Milanka

Nie je pravda, že najnovšia celoplošná bambusiáda každého len naštve.