K jesennej prechádzke dnešnou Bratislavou neodmysliteľne patrí atmosféra dynamickej renovácie a rýchly krok novej výstavby. Inak to nie je ani v okolí hotela Forum, ktorý neustále buduje svoju pretrvávajúcu noblesu, ktorú si na prvý pohľad už snáď ani neuvedomujeme. Práve konferenčné služby sú oblasťou, kam smeruje naša pozornosť čoraz viac. Dnes už ťažko nájdeme úspešný moderný business hotel, v ktorom by chýbala kompletná ponuka konferenčných služieb a nebola súčasťou vlastného produktu. Rastúci dopyt po týchto službách a reálne čísla vyjadrujúce ich čoraz vyšší podiel na celkovom obrate hotela len podporujú ekonomický prínos kongresového cestovného ruchu. Ďalšou výhodou tejto formy je príklad konferenčnej akcie v spojení s ubytovacími a tým aj ostatnými službami hotela, predstavujúce ideálne naplnenie jedného zo základných cieľov, ktorým je vysoké percento obsadenosti pri dosiahnutí čo najvyššej priemernej ceny/spotreby na jedného hosťa. Podobne, trhový segment incentívnych turistov pomáha v našom hoteli vyvážiť pokles vyťaženia ubytovacích kapacít počas víkendov a mimo sezóny, ak hovoríme o hoteli určenom najmä pre obchodných cestujúcich.
Základnú orientáciu o dopyte zákazníka pri konferenčných službách už tradične získame prostredníctvom efektívnych marketingových výskumov a, samozrejme, každodennou praxou. Hotel Forum Bratislava poskytuje svoje služby od svojho otvorenia ako člen hotelovej siete Inter-Continental Hotels & Resorts na báze franchisingovej zmluvy. Hotelový reťazec IHC, ktorého vlastníkom je spoločnosť BASS Plc., druhá najväčšia skupina hotelov na svete, počas svojej 50-ročnej histórie dosiahol postavenie priekopníka v hoteliérstve, tradičnú reputáciu svojich služieb a vzťah ku klientom. Rovnaké postavenie si chce udržať aj na trhu konferenčných služieb. Strategický zámer byť priekopníkom v tejto oblasti posilnilo spustenie nového produktu „the Meeting Place“, predstavujúceho nový prístup ku kvalite a charakteru konferenčných služieb. Tento projekt je veľkou výzvou a inšpiráciou zároveň aj pre smerovanie nášho hotela. I keď len samotná prezentácia výsledkov šesťmesačnej výskumnej kampane by bola vďačnou témou, dovolím si zmieniť sa aspoň o najdôležitejších výstupoch ovplyvňujúcich dopyt a ponuku v danom segmente.
- priemerný počet účastníkov sa pohybuje v rozpätí 10 - 50 osôb, menšie auditórium je dominantné,
- približne tretina všetkých plánovaných akcií je rezervovaná tri až šesť mesiacov dopredu, rovnaká odpoveď je na otázku, koľko je rezervovaných v čase kratšom ako tri mesiace,
- v priemere 50 % všetkých hotelov zaznamenáva 25-percentný podiel konferenčných služieb na ich celkovom obrate,
- ako najužitočnejší zdroj informácií sa ukázali predchádzajúca skúsenosť s produktom a ústne odporučenie.
Najvyhľadávanejšími typmi podnikov poskytujúcich konferenčné služby sú podľa obľúbenosti:
1. hotelové reťazce
2. nezávislé hotely
3. nezvyčajné, štýlové podniky
Fakt, ktorý len umocňuje pozíciu hotela Forum, sú služby a dlhoročné skúsenosti na trhu, ktoré prispeli k stálemu postaveniu lídra slovenského hoteliérstva a tiež vplývajú na sľubné vyhliadky do budúcnosti. Neustála inovácia a rozširovanie ponuky sú ťažiskom marketingu hotela. Nedávno dokončená kompletná rekonštrukcia všetkých rokovacích salónikov, najnovšie technické vybavenie, komfortný interiér a maximum prvkov s možnosťou regulácie klientom sú u nás novým a ojedinelým štandardom. Plánovanou rekonštrukciou kongresovej sály s následným zvýšením existujúcej kapacity, zabudovaním značkových systémov technického vybavenia a inte-riérovým prepojením na stravovacie služby dosiahne náš hotel opäť novú úroveň medzinárodnom štandarde.
Nielen kontrolovateľné prvky v ponuke konferenčných služieb majú veľký vplyv na rozhodovanie zákazníka, rovnako dôležité je akceptovať základné trendy, jeho správanie a očakávania.
V praxi sa neraz stretávam s nižšími očakávaniami klientov, dokonca s obavami, a o to je potom úspešná konferencia a spokojnosť zahraničných i domácich usporiadateľov cennejšia a motivu-júcejšia. Aj vďaka stálej kvalite a dobrému menu je náš hotel vyhľadávaným miestom pre organizovanie najrôznejších konferenčných podujatí.
Ing. JANA JANÚCHOVÁ
(Autorka pracuje ako sales manager
v Hoteli Forum Bratislava)