BRATISLAVA – Slovenská správa letísk, ktorú dotuje aj štát, hazardovala s peniazmi. Ľudia mohli chodiť na služobné cesty bez toho, aby uvádzali dôvod a na súkromné účely využívali aj 39 služobných áut. Na základe anonymných podaní to zistila kontrola ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií.
Za neoprávnené cestovanie lietadlom do Košíc a späť a súkromné používanie služobných áut sú zodpovední vedúci útvarov, ale najmä generálny riaditeľ letísk Jaroslav Mach. Ten do funkcie nastúpil 14. augusta 2001. Nahradil Juraja Mitku, ktorého minister odvolal z postu riaditeľa, zostal však Machovým námestníkom.
Riaditeľ Mach sa k výsledkom kontroly vyjadriť odmietol. Tvrdí však, že správu letísk chce niekto účelovo poškodiť a spochybňuje kompetencie kontrolnej komisie. Riaditeľ Odboru kontroly a sťažností ministerstva dopravy Stanislav Sedláček za svojimi kontrolórmi stojí.
Lietadlom do Košíc a späť
Zjavné nedostatky kontrola objavila v účtovacích dokumentoch letiska. Vedenie viackrát schválilo rôzne „služobné“ cesty lietadlom do Košíc a späť (cena spiatočnej letenky je 3218 Sk) bez toho, aby bol k faktúre priložený cestovný príkaz s menom a účelom cesty.
Až po kontrole vypracovala Slovenská správa letísk smernicu, ktorá upravuje systém služobných ciest na území Slovenska.
Doteraz mohli jej zamestnanci cestovať hore-dole bez udania dôvodu.
Zahraničné cesty smernicu síce mali, ani tá však neukladá povinnosť vypracovať z cesty podrobnú správu. Kontrola zistila, že zmysel pracovných ciest napríklad z Viedne do švédskeho Malmö alebo švajčiarskeho Basel-Mulhousu, sa iba na základe účelu posúdiť nedá.
Podozrivo využívali zamestnanci aj služobné autá. Požičiavali si ich na celé týždne, ale aj mesiace, bez toho, aby v dokladoch uviedli dôvod „služobnej“ cesty, alebo spracovali správu o jej priebehu. Mach priznáva, že v administratíve boli určité nedostatky, podľa neho však neznamenajú vážne finančné škody.
Kto opravoval lietadlo
Vo februári 1999 pri štarte havaroval v Bratislave Boeing 707 spoločnosti Southern airlines. Odstraňovanie následkov nehody stálo majiteľov lietadla 197-tisíc dolárov.
Poisťovňa, ktorá ho poistila, sumu nezaplatila, pretože piloti nemali platnú licenciu. Nakoniec majitelia túto sumu dlhovali Slovenskej správe letísk. Tá na odstraňovanie následkov najala firmu Pilot Club, s. r. o., ktorej spoločníkom je aj bývalý riaditeľ sekcie civilného letectva Branislav Kvasnica.
Komisia skonštatovala, že za možný klientelizmus je zodpovedný odvolaný Mitka, ale aj Mach.
Konope bez dozoru?
V areáli letiska kvitlo aj konope. Zamestnanec slúžiaci na letiskovej ploche to ohlásil v júli 1999, ale policajná hliadka konala až v septembri 1999, keď pri plote zadržala dvoch chlapov trhajúcich rastlinu.
Kontrola upozorňuje, že vôbec nebolo zadokladované, kedy, kto a či predpísaným spôsobom zlikvidoval všetky objavené rastliny a či teda nedošlo aj k trestnému činu nedovolenej výroby a držania omamných a psychotropných látok.
Ministerstvo na základe týchto informácií rozhodlo o ďalšej hĺbkovej kontrole letiska, ktorá bude vo februári.
Riaditeľa Macha môže odvolať iba minister. Ten nám minulý týždeň prisľúbil, že sa k celej záležitosti vyjadrí v pondelok. Včera po svojej hovorkyni odkázal, že je zaneprázdnený.