Vedenie letísk podozrivo míňalo

Slovenská správa letísk, ktorú dotuje aj štát, hazardovala s peniazmi. Ľudia mohli chodiť na služobné cesty bez toho, aby uvádzali dôvod a na súkromné účely využívali aj 39 služobných áut. Na základe anonymných podaní to zistila kontrola ...

BRATISLAVA – Slovenská správa letísk, ktorú dotuje aj štát, hazardovala s peniazmi. Ľudia mohli chodiť na služobné cesty bez toho, aby uvádzali dôvod a na súkromné účely využívali aj 39 služobných áut. Na základe anonymných podaní to zistila kontrola ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií.

Za neoprávnené cestovanie lietadlom do Košíc a späť a súkromné používanie služobných áut sú zodpovední vedúci útvarov, ale najmä generálny riaditeľ letísk Jaroslav Mach. Ten do funkcie nastúpil 14. augusta 2001. Nahradil Juraja Mitku, ktorého minister odvolal z postu riaditeľa, zostal však Machovým námestníkom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ Mach sa k výsledkom kontroly vyjadriť odmietol. Tvrdí však, že správu letísk chce niekto účelovo poškodiť a spochybňuje kompetencie kontrolnej komisie. Riaditeľ Odboru kontroly a sťažností ministerstva dopravy Stanislav Sedláček za svojimi kontrolórmi stojí.

Lietadlom do Košíc a späť

Zjavné nedostatky kontrola objavila v účtovacích dokumentoch letiska. Vedenie viackrát schválilo rôzne „služobné“ cesty lietadlom do Košíc a späť (cena spiatočnej letenky je 3218 Sk) bez toho, aby bol k faktúre priložený cestovný príkaz s menom a účelom cesty.

Až po kontrole vypracovala Slovenská správa letísk smernicu, ktorá upravuje systém služobných ciest na území Slovenska.

Doteraz mohli jej zamestnanci cestovať hore-dole bez udania dôvodu.

Zahraničné cesty smernicu síce mali, ani tá však neukladá povinnosť vypracovať z cesty podrobnú správu. Kontrola zistila, že zmysel pracovných ciest napríklad z Viedne do švédskeho Malmö alebo švajčiarskeho Basel-Mulhousu, sa iba na základe účelu posúdiť nedá.

SkryťVypnúť reklamu

Podozrivo využívali zamestnanci aj služobné autá. Požičiavali si ich na celé týždne, ale aj mesiace, bez toho, aby v dokladoch uviedli dôvod „služobnej“ cesty, alebo spracovali správu o jej priebehu. Mach priznáva, že v administratíve boli určité nedostatky, podľa neho však neznamenajú vážne finančné škody.

Kto opravoval lietadlo

Vo februári 1999 pri štarte havaroval v Bratislave Boeing 707 spoločnosti Southern airlines. Odstraňovanie následkov nehody stálo majiteľov lietadla 197-tisíc dolárov.

Poisťovňa, ktorá ho poistila, sumu nezaplatila, pretože piloti nemali platnú licenciu. Nakoniec majitelia túto sumu dlhovali Slovenskej správe letísk. Tá na odstraňovanie následkov najala firmu Pilot Club, s. r. o., ktorej spoločníkom je aj bývalý riaditeľ sekcie civilného letectva Branislav Kvasnica.

SkryťVypnúť reklamu

Komisia skonštatovala, že za možný klientelizmus je zodpovedný odvolaný Mitka, ale aj Mach.

Konope bez dozoru?

V areáli letiska kvitlo aj konope. Zamestnanec slúžiaci na letiskovej ploche to ohlásil v júli 1999, ale policajná hliadka konala až v septembri 1999, keď pri plote zadržala dvoch chlapov trhajúcich rastlinu.

Kontrola upozorňuje, že vôbec nebolo zadokladované, kedy, kto a či predpísaným spôsobom zlikvidoval všetky objavené rastliny a či teda nedošlo aj k trestnému činu nedovolenej výroby a držania omamných a psychotropných látok.

Ministerstvo na základe týchto informácií rozhodlo o ďalšej hĺbkovej kontrole letiska, ktorá bude vo februári.

Riaditeľa Macha môže odvolať iba minister. Ten nám minulý týždeň prisľúbil, že sa k celej záležitosti vyjadrí v pondelok. Včera po svojej hovorkyni odkázal, že je zaneprázdnený.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 593
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 322
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 136
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 346
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 889
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 876
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu