BRATISLAVA – Ľudia odovzdávajú úradom podrobné informácie o svojom majetku a podnikaní. Dá sa úradom dôverovať?
Daňové riaditeľstvo tvrdí, že všetky chúlostivé údaje sú na bezpečnom mieste spravidla v plechových skriniach, ktoré stráži elektronický systém a ochranka.
„K zneužitiu ani krádeži údajov nemôže prísť,“ povedal hovorca Ústredného daňového riaditeľstva Miroslav Veselovský. „Skrine síce nie sú trezory so šiestimi zámkami, sú však v miestnostiach, do ktorých majú prístup iba oprávnení pracovníci. Tí sú zasa služobne viazaní tým, že tieto údaje nezneužijú.“
Daňové úrady skladujú všetky daňové priznania od roku 1993 (vtedy sa podávali prvýkrát) a postupne sú nahrávané aj do daňového informačného systému alebo na elektronické médiá ako diskety a cédečka. „Daňové úrady majú dostatočné kapacity,“ tvrdí Veselský.
Bratislavský podnikateľ, ktorý má zlé skúsenosti s podsvetím, pochybuje: „V tomto prostredí raného kapitalizmu je najlepšie nikomu nič nehovoriť a už vôbec nedávať najavo, že máte viac ako ostatní.“
Doteraz podávané majetkové priznania slúžia iba na zber štatistických informácií. Hodnota majetku sa v nich neuvádzala a obsahovali iba základné údaje o nehnuteľnostiach, ktoré je možné získať aj na katastrálnych úradoch.
TOMÁŠ KUČA