V Nemecku sa schyľuje k horúcim debatám o zvyšovaní dane z pridanej hodnoty. Štartovací povel dal minister financií Hans Eichel. V nedeľníku Bild am Sonntag vyhlásil, že "ak by všetko záviselo iba od mňa, potom by som sľúbil, že DPH sa nezvýši." Dodal, že nemecký štát nemôže stále zvyšovať zadlženie a bezhranične predávať štátny majetok do súkromných rúk. Vyzdvihol, že sa zasadzuje za odbúravanie subvencií, čomu sa pravda podľa jeho presvedčenia vzpierajú opoziční politici.
Kým krátenie dotácií by pomohlo výdavkovej strane rozpočtu, vyššia DPH je rozhodujúca pre štátne príjmy. Renomovaný ekonomický odborník, profesor Bernd Rürup povedal pre časopis Focus, že zvýšenie DPH o jedno percento prinesie štátu príjmy vo výške osem miliárd eur. So zdvihnutím DPH ráta až po parlamentných voľbách. Zdôraznil, že tento krok by nemal mať za cieľ plátanie rozpočtových dier, ale zabezpečenie finančných základov zreformovaných systémov sociálneho zabezpečenia.
Týždenník Der Spiegel informoval, že na Ministerstve financií sa uvažuje o zvýšení DPH o jedno percento zo 16 na 17 percent. Hovorca ministerstva financií Stefan Giffeler však odmietol úvahy o zvyšovaní DPH. "Toto nie je pre nás žiadna téma a v dohľadnom čase ani nebude," povedal.
Nedeľník Welt am Sonntag v tejto súvislosti napísal, nemecká vláda uvažuje súčasne aj o opatreniach, ako sa vyhnúť nepopulárnemu zvýšeniu DPH. Kabinet Gerharda Schrödera zamýšľa napríklad privatizovať mnohé stavebné projekty, ktoré sa dosiaľ prevádzkovali vo výlučnej štátnej réžii. V rámci programu štátno-súkromného partnerstva (Public-Private-Partnership-Programm, PPP) by sa podľa týždenníka Der Spiegel mali uskutočniť mnohé infraštruktúrne projekty tým, že by ich realizovali privátne firmy. Ide o výstavbu ciest, škôl, väzníc, univerzít či dodávky vody, alebo prúdu. Najskôr by mali úrady rozhodnúť, či súkromný podnik ponúka výhodnejšie riešenie a ak áno, mal by dostať takúto zákazku. V konečnom dôsledku by to mohlo znamenať, že firmy, ktoré za vlastne peniaze, postavia cesty, budú za ich prevádzku vyberať od vodičov poplatky za používanie. Tarify by mali schváliť príslušné štátne úrady. Vláda očakáva od PPP značné zníženie štátnych výdavkov do infraštruktúry.
JÁN ŠALGOVIČ,
Mníchov