sme sa na názor zástupkyne vedúceho Katedry anglistiky a amerikanistiky, z Fakulty humanitných vied Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici Doc. PhDr. EVY HOMOLOVEJ, PhD.
Počúvate CD a popri tom sa učíte. Vyzerá to veľmi ľahko a zaujímavo. Môžete sa vďaka tomu naučiť rýchlo cudzí jazyk?
"Žiadna zázračná metóda neexistuje. Očakávať, že za dva týždne sa niekto naučí jazyk na komunikatívnej úrovni - bude vedieť rozprávať, čítať, písať a rozumieť - to nie je možné. Takáto metóda však môže byť dobrá pre ľudí, ktorí sa už niekedy učili angličtinu. V príjemnom, bezstresovom prostredí, mimo bežného školského prostredia, si môžu obnoviť vedomosti.
Počúvaním sa naučíte počúvať, ale nie rozprávať. Zafixujú sa vám tiež nové slovíčka, zopakujete si slovnô zásobu, a zároveň vidíte, ako jazyk funguje."
Pri druhej metóde sa učíte slovíčka a frázy podľa toho, čo vám pripomínajú. Na čo je táto metóda vhodná?
"V prvom rade sa naučíte slovíčka, ale slovná zásoba ešte nie je jazyk. Ale môže to byť celkom efektívny spôsob, pretože vám umožní zapamätať si slovíčko a neskôr si ho vyvolať v pamäti. V didaktike výučby cudzích jazykov platí princíp, že slovíčka, ktoré pre nás majú význam, alebo sme ich počuli v istej situácii, alebo sa nám páčia, niečo nám pripomínajú, tie si ľahšie zapamätáme. Ale je to stále len slovná zásoba. Či ho budete vedieť použiť, alebo správne vysloviť, to je už otázne."
Slovenskí žiaci a študenti sa učia jazyk často aj niekoľko rokov, napriek tomu sú výsledky často minimálne. Prečo? V čom robia učitelia chybu?
"V prvom rade veľmi záleží na učiteľovi, ako dokáže motivovať žiaka. To je veľmi dôležité. Ak učiteľ žiaka nemotivuje, potom nenapreduje. Druhá vec je, že v školách učí množstvo nekvalifikovaných učiteľov. Ak žiakov demotivujú, negatívny vzťah k jazyku si prenesú aj na strednú školu a výsledky nie sú také, aké by mali byť. To je jeden problém."
A druhý?
"Žiaci málo komunikujú. V triede je 15 - 18 žiakov, takže nie každý počas hodiny dostane šancu rozprávať. Komunikácia sa navyše veľmi ťažko skúša - vždy je ľahšie opraviť diktát či gramatický test, ako deti skúšať pomocou komunikatívnych aktivít. Výsledok je, že žiaci vedia veľmi dobre gramatiku, majú výbornú slovnú zásobu, ale hovoriť nevedia.
Na druhej strane, učitelia sledujú hlavne krátkodobé ciele žiakov, ktorí budú musieť uspieť na maturite, čo bol doteraz len písomný test, a na prijímacích pohovoroch na vysokú školu - ako inak, písomných. Učia teda žiakov, ako uspieť v písomných testoch."
Existuje nejaká metóda, ktorá vás najefektívnejšie naučí jazyk?
"Neexistuje žiadna univerzálna metóda. Každá metóda priniesla niečo nové, a z každej sa dá niečo pozitívne vybrať. A ak to učiteľ dokáže skĺbiť, a hlavne dokáže ukázať žiakovi, ako sa má učiť, akým spôsobom môže sám napredovať, teda naučí ho stratégie učenia jazyka, to je v podstate cesta."