Značky sú súčasťou nášho života od rána do večera. V minulosti sme akési „pozlátko“ okolo značiek až tak neriešili. Značku, teda nejaký bežný výrobok do našej domácnosti, sme skôr vnímali cez jeho stálu a typickú kvalitu. Obchodný rozmer značky súčasná spoločnosť povýšila. A to až na nástroj, prostredníctvom ktorého si aj my budujeme našu vlastnú reputáciu. Značka sa jednoducho rovná nášmu statusu. Imidž značky je aj naším imidžom. Každý z nás si mieša vlastný kokteil, vytvára svojský štýl, čím podčiarkuje svoju osobnosť. A byť „in“ sa darí len silným značkám.
„Všetci, ktorí postavili svoju trhovú stratégiu na sile značky, urobili dobre. Ako povedal David Ogilvy, jeden zo zakladateľov reklamného priemyslu, keď ti zhorí fabrika, značka je to jediné, čo ti zostane. Dnes sú vo svete značky, ktorých sila dokáže doslova ovplyvňovať životy ľudí, ba dokonca vie hýbať aj ekonomikou a akciovými trhmi. Tie môžeme právom nazývať ikonické,“ vysvetľuje Simona Bubánová, odborníčka v oblasti reklamy a komunikácie.
Ako postúpiť na level ikony?
Overený recept neexistuje. Simona Bubánová hovorí, že ak by existoval recept na tvorbu ikonických značiek, tak by ich bolo na svete toľko, že by prestali byť ikonické: „Naozajstný „big bang“ sa podarí len niektorým. Musí to byť kombinácia dobrého produktu, dobrého marketingu, dobrého PR a poväčšine aj obrovských výdavkov na reklamu a v neposlednom rade musí za tým byť aj výnimočná hlava.“
Ak by ste predsa len chceli postupovať systematicky a zo svojej značky vytvoriť ikonu, môžete pre inšpiráciu siahnuť po knihe Douglasa Holta: How Brands Become Icons. Podľa neho musí mať značka tri charakteristiky, na základe ktorých ju možno považovať za ikonickú. Po prvé, je schopná ovplyvňovať myslenie i správanie ľudí. Dokáže okolo seba vytvárať imaginárny svet a mýty. A po tretie, ikonická značka je symbolom určitého životného štýlu.
Šampanské, doplnky do bytu, auto. Ikony sú všade
Simona Bubánová považuje za ikony a obdivuje viaceré značky: „V prvom rade sú to módne značky. Napríklad Chanel či Dior. Za veľmi autentickú považujem aj španielsku značku Uterque. Páči sa mi tiež príbeh značky Heineken, McDonald´s a veľmi obdivujem Apple."

Kolega z módnej branže, návrhár Fero Mikloško ako ikonické vníma značky Dolce & Gabana, Chanel, Dior, či YSL: „Každá sa mi páči niečím iným: D&G prezdobene prehnanou tradíciou, Chanel mixom klasiky s niekedy až futuristickými prvkami, Dior rafinovanou inovatívnosťou a YSL okázalo ženským pôvabom. Pri každej značke vidieť vývoj vpred, čo je samozrejme prirodzený základ úspechu, ale aj zrýchlený dobový trend a požiadavky klientov.“
Aj Mikloško má svoje ikony mimo sveta módy: „Za priekopnícke považujem aj značky interiérových doplnkov Kartell a Alessi, automobilku Renault, vodku Stolychnaya, hodinky Rolex či šampanské Veuve Clicquot Ponsardin.

Čo si o ikonách myslí návrhár, ktorého módna značka MIKLOSKO oslávila svoju dvadsiatku? „Ikonickosť vnímam hlavne cez svet módy. Ikona v móde by si mala zachovať svoj vlastný rukopis. To je základ. Následne k nemu dizajnér pridáva ďalšie prvky a inovácie tak, aby celkový dojem značky po rokoch nestratil svoju identitu,“ dopĺňa Fero Mikloško.
Ikony to robia takmer ako „každý s každým“
Ikonické značky presahujú veľakrát hranice svojho „piesočku“. Dnes nie je ničím výnimočné, že esencia týchto značiek oslovuje umelcov, vďaka ktorým sa aj napríklad komerčná značka stáva súčasťou umenia, pop-kultúry. Kto by nepoznal plechovky Cambellovej polievky, ktorá ožila v pop-artových dielach Andyho Warhola?

„Sú slávni umelci, ktorí postavili celé svoje obdobia na zvláštnej koketérii s ikonickými značkami. Takým je aj napríklad Jeff Koons, ktorý spolupracoval s módnym domom Luis Vuitton alebo so slávnym výrobcom kávy značky Illy. Aj ja som v čase svojej umeleckej aktivity vytvorila niekoľko obrazov ako koncept stretu dvoch svetov – toho nášho a sveta značiek,“ dodáva Simona Bubánová.
Slovenské moderné umenie má tiež svojho reprezentanta. Aktérmi obrazov slovenského umelca Erika Šilleho sú také značky ako populárna detská Hello Kitty, Pikachu či animovaní Simpsonovci.


Príkladom je aj značka McDonald´s, ktorá hrala kľúčovú úlohu pri inšpirácii umelca Jeremyho Scotta v kolekcii pre taliansku značku Moschino. Tá vyvolala doslova svetovú senzáciu a mnohé osobnosti šoubiznisu a blogerky zaplavili svoje sociálne siete variantami outfitov. Aj keď si módni kritici „rýpli“ a kolekciu označili ako mutantný hybrid Ronalda McDonalda a Coco Chanel, kolekcia sa stala aj tak ikonickou. Fero Mikloško vníma túto kolekciu pozitívne: „Pokiaľ je kolekcia navrhovaná s vkusom, nadsázkou a má vysporiadané autorské práva, tak je to určite inšpiratívne. Okrem toho, že vzdáva hold pôvodnej značke, nepochybne v ľuďoch vyvoláva aj silné emócie. Priaznivci značky jej tak môžu na reputácii pridať plusové body.“
Tento článok vám prináša McDonald's.
Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.