Sú modely automobilov, ktoré zostávajú dlho v pamäti vďaka extravagantnému vzhľadu, mimoriadnym výkonom či vďaka historickým omylom. Potom sú skromné bestsellery. Modely, ktoré si potichu prerazia cestu na výslnie rebríčkov predaja najmä preto, že v sebe spájajú všetky tie kladné vlastnosti, ktoré od nich zákazník čaká. O jednom takomto automobile bude aj dnešný test - Média B.O.A.T. testoval Seat Cordoba 1.4i.
Modelový rad SEAT Cordoba prišiel v tomto roku s miernymi vonkajšími zmenami. Základný koncept nebolo prečo meniť - veď bol taký úspešný, že veľká koncernová mama - nemecký Volkswagen - nastúpil do prúdnice úspechov Cordoby s takmer rovnakým modelovým radom Volkswagen Polo Clasic. V čom je tajomstvo úspechu koncepcie automobilu Seat Cordoba? Recept je jednoduchý, a preto geniálny...
Seat Cordoba je vlastne takmer identický s modelom Seat Ibiza. Má teda všetky výhody kompaktného mestského automobilu. Mierne a plynulo stupňovitá zadná časť však skrýva batožinový priestor s objemom 455 litrov, ktorý sa dá zväčšiť sklopením asymetricky delených zadných sedadiel až na vyše 800 litrov a z mestského vozidla sa stáva rodinný automobil. Pritom je práve Cordoba líniou karosérie ešte o niečo elegantnejšia než Ibiza, z ktorej vychádza. Málokto vie, že keď nastúpi do Cordoby - nastúpil vlastne do kreácie slávneho dizajnéra Giugiara.
Zvonka sa od staršej generácie líši Cordoba modelový rok `97 najmä prepracovanou prednou maskou a zaoblenými nárazníkmi vo farbe karosérie. Na predných aj na zadných sedadlách je dostatok miesta a všet- ky ovládacie prvky, tentoraz chvála Volkswagenu, sú prehľadné a ergonomické. Zlepšila sa aj konštrukcia sedadiel a výrazne sa zlepšila kvalita poťahov. Seat Cordoba sa dá dobre ovládať aj pri parkovacích manévroch - hrebeňové riadenie nepotrebuje príliš veľkú silu na točenie volantom. Ak si niekto za príplatok dopraje posilňovač, o to lepšie.
Pod kapotou testovaného automobilu Seat Cordoba pracoval radový štvorvalec, uložený vpredu naprieč, so zdvihovým objemom 1,4 litra a s maximálnym výkonom 44 kW pri 4 700 otáčkach za minútu. Tento modernejší motor už má prídomok MPi, čo značí viacbodové vstrekovanie systémom Siemens Simos. Maximálny krútiaci moment 117 Newtonmetrov pri 2 800 otáčkach za minútu zdôrazňuje elastičnosť úspornej 1,4-ky. Architektúra tohto motora nie je postavená na veľké zrýchlenie. Je to skôr veľmi hospodárny a univerzálny motor. Zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 15,6 sekundy a maximálna rýchlosť končí na hranici 157 km/h. Priemerná spotreba je však príjemnýmn prekvapením - 6,6 litra bezolovnatého benzínu na 100 kilometrov a navyše pri razantnom testovacom jazdení - to je výborné.
Žiadne, aj najlepšie vymyslené auto, nie je bez chyby. Seat Cordoba platí za veľký batožinový priestor, ktorý v triede takmer nemá obdobu, mierne zhoršeným výhľadom dozadu, a na to, kde automobil končí si musí vodič zvyknúť. Výhody modelového radu Seat Cordoba zdôrazňuje aj výborný pomer výkonov a ceny. Testovaný Seat Cordoba s motorom 1,4 MPi a posilňovačom riadenia sa predáva za 394 300 Sk,- vrátane DPH.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor: radový vodou chladený štvorvalec, uložený vpredu naprieč, OHC, riadené viacbodové vstrekovanie paliva, dva ventily na valec.
Karoséria: samonosná, trojpriestorový 5-miestny 4-dverový sedan
Prevodovka: päťstupňová, mechanická kotúčová spojka, pohon predných kolies
Zdvihový objem: 1391 cm3
Maximálna rýchlosť: 157 km/h
Maximálny výkon: 44 kW pri otáčkach 5200 min-1
Maximálny krútiiaci moment: 117 Nm pri otáčkach 2800 min-1
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 15,6 s
Rázvor: 2444 mm
Pohotovostná hmotnosť: 975 kg
Objem batožinového priestoru: 455/800 l
Objem nádrže: 47 l
Cena: 394 300 Sk,- vrátane DPH