, Ľudmila Trenklerová / Ivana Kuxová, Tomáš Gál/Martin Kusenda, Martin Geišberg, Zuzana Marošová / Zuzana Kanócová * Premiéra: 7. – 8. januára
Hra Incident - adaptovaná pre divadlo z filmového scenára - je ideálnou školskou etudou. Rôznorodé postavičky náhodných nočných cestujúcich dávajú priestor na mikrokresbu charakterov, ale zároveň vytvárajú aj možnosť nácviku súhry väčšieho hereckého kolektívu. Vzhľadom na citovo vyhrotenú tému násilia je to však aj skúška extrémneho vybičovania hereckých emócií. Je preto pochopiteľné, prečo bol práve tento projekt režírovaný Martinom Hubom už v roku 1993 v divadle Astorka Korzo ‘90 - vybraný aj na bakalárske predstavenie tretieho ročníka poslucháčov herectva Činohernej a bábkarskej fakulty VŠMU.
Ľudia na scéne majú spoločné jedine to, že sú nahnevaní, že sú práve tam, kde sú: o pol druhej v noci spoločne s inými pochybnými existenciami v chladnom vagóne hromadnej dopravy vydaní napospas útočníkom. Prečo sme tak dlho pili, prečo sme sa zdržali u mamy, prečo sme nešli taxíkom? O každom vieme len toľko, čo si vieme domyslieť z útržku náhodných rozhovorov, z ich oblečenia, kabelky, gest. Postavy notorika, dobrého otca či ustráchaného kandidáta na nezamestnanosť majú navyše úlohu odhaliť i to, že ani títo navonok decentne vyzerajúci cestujúci nie sú celkom bez chybičky. Možno stačí málo a aj z nich sa stanú opilci a bezdomovci podobní tomu, ktorého nehybné telo na lavičke vyvolá u zohraných a herecky presvedčivých kamarátov Joea (Martin Kusenda / Tomáš Gál) a Artieho (Luboš Kostelný) neprekonateľnú túžbu ubližovať. Následne sa spúšťa celá lavína prezentácie hlúpej sily. Kto ďalší sa stane objektom šikanovania, kto je dostatočne slabý, smiešny a opustený či naopak dostatočne výrazný, aby u milých chlapcov vzbudil záujem? Nájde sa aspoň jeden statočný? Ktorý?
Aby v pochmúrnej hre svitla aspoň iskierka nádeje na spravodlivosť, profesionálnych grázlov nakoniec zneškodní iný profesionál, príslušník armády, ktorý hrdinsky prekoná dokonca aj hendikep zlomenej ruky. Príznačné je aj to, že Postava Joea a profíka Felixa sa v tomto školskom predstavení vzájomne alternujú. Tvrdý chlap ako tvrdý chlap. Zbytočná tragédia je však na svete, všetci svedkovia sa veľmi rýchlo stratia z miesta činu. Nevideli, nepočuli. Po chvíli divadelnej tmy sa nám cestujúci zjavia opäť pohodlne usadení na svojich miestach. Skutočne sa nič nestalo? Nemuselo sa stať? Alebo sa to všetko len kedykoľvek môže stať?
Pozornosť divákov sa zameriava na jednu hlavnú akciu, ktorú ostatní na javisku najčastejšie len pasívne sledujú. Paralelné akcie sa konajú len zriedkavo, či už preto, že by viac ruchu malý priestor Kaplnky VŠMU neuniesol, alebo len z nedostatku zmyslu pre multiplikáciu úloh a šikovnejšie žonglovanie s divadelnými akcentmi. O to viac potom vyznie situácia, v ktorej sa exkluzívna manželka (Zuzana Marošová / Zuzana Kanócová) začne vyzývavo maľovať. Na scéne dochádza k vzácnemu kontrapunktu k práve prebiehajúcim násilnostiam. Divadlo zafunguje tak, ako len ono dokáže.
Ambiciózny školský projekt dáva šancu zoznámiť sa s nastupujúcou generáciou mladých hercov, ktorých na scéne podporuje aj jeden z pedagógov - Peter Šimun. A hoci Kaplnka VŠMU aj bez pomoci (v tomto prípade funkčnej) scény vyrába klaustrofobické pocity, zaujímavým experimentom by bolo, ak by sa predstavenia odohrávali v skutočnom vagóne električky, kde by boli herci premiešaní s divákmi a z vozňa by až do konca predstavenia nikto nemohol vyjsť. Ale to by už nemuselo byť vôbec príjemné divadlo.
ZUZANA ULIČIANSKA