Hviezdička bola obľúbenejšia

BRATISLAVA – Slovensko je v celodenných piktogramoch na obrazovke priekopníkom. V Česku označuje Nova večerné programy kométou, a keď je pri logu malá hviezdička, rodičia vedia, že deti program pozerať nesmú.


1300 účastníkov ankety na www.sme.sk



BRATISLAVA – Slovensko je v celodenných piktogramoch na obrazovke priekopníkom. V Česku označuje Nova večerné programy kométou, a keď je pri logu malá hviezdička, rodičia vedia, že deti program pozerať nesmú.

Slovenskí vysielatelia sa musia vyrovnať až so štyrmi druhmi označení, a to po celý deň. V ľavom hornom rohu majú slovenské televízie svoje logo a v pravom škeriacu sa tváričku – buď sa usmieva, alebo zlostí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nad tváričkami sa už pozastavil nejeden rozčúlený divák. „Ľudia nám píšu, že im piktogramy prekážajú. My však len plníme literu zákona,“ hovorí Ivana Semjanová, hovorkyňa Markízy. Podobný názor a skúsenosti majú aj STV a Global.

SkryťVypnúť reklamu

„Tento systém, ale v inej forme preberajú aj v iných krajinách a v súčasnosti na tom pracujú aj ďalšie štáty Európskej únie. My sme ho zaviedli do praxe ako prví,“ hovorí predseda licenčnej rady Peter Kováč.

Piktogram k programu vyberá vysielateľ podľa vlastného úsudku. A tak kým na STV môže byť niektorý film prístupný od dvanásť rokov, na Markíze je vhodný pre sedemročných.

Pôvodný zámer ochrániť deti pred „všetkým zlom obrazovky“ nevyšiel. Detský psychológ, ktorý by sedel a zvažoval, čo ktoré dieťa môže a nemôže pozerať, neexistuje. „Keď si na logo zvyknete, jeho význam sa stráca,“ hovorí Semjanová.

„Niet nad niekdajšiu hviezdičku,“ hovorí diváčka Eva Horváthová, „keď sa objavila, pre deti televízia skončila.“ „Nepoviem, ak označia skutočne nevhodný program. Ale pri filmoch cez deň by stačilo, ak by to pre zvedavých rodičov bolo len v televíznom programe. Dieťa si pozrie program tak či tak,“ hovoria rodičia.

SkryťVypnúť reklamu

„Budeme to monitorovať, stretneme sa so zástupcami troch televízií, preberieme si doterajšie skúsenosti, ohlasy divákov. Za dva mesiace zistíme, či to má zmysel a či je to účinné,“ odpovedá Kováč. Piktogramy však z obrazovky v žiadnom prípade nezmiznú, dodáva. „Možno sa to bude meniť, možno sa to bude zjemňovať.“

Podľa licenčnej rady „cieľom piktogramov je zabezpečiť kontrolovaný prístup detí a dospievajúcich k programom, ktoré môžu potenciálne ohroziť psychický vývoj a emocionálny stav v závislosti od dosiahnutého stupňa psychického vývoj“.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 910
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 864
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu