ho rušňa a vznik tejto spoločnosti.
P. Pavlásek povedal, že odborníci najprv vedeniu ŽSR predkladali poznatky a prognózy očakávaného vývoja pri prevádzke hnacích vozidiel (rušňov), analyzovali stav týchto vozidiel v okolitých štátoch. Vychádzali z faktu, že monopolný výrobca v bývalom Československu nestačil držať trend v technickej úrovni rušňov. Zároveň v strojárskom a elektrotechnickom priemysle na Slovensku sa objavili po roku 1990 voľné výrobné kapacity. Technický stav dieselelektrických rušňov vo vlastníctve ŽSR sa zhoršoval. Spomenuté skutočnosti vyústili do založenia spoločnosti Martinská mechatronická, a.s., v polovici roka 1995, dodal Pavlásek. Viditeľným výsledkom činnosti tejto spoločnosti je prototyp dieselelektrického rušňa R 755, ktorý vznikol modernizáciou rušňa radu 750. Je to univerzálny rušeň pre nákladnú aj osobnú dopravu s výkonom 1,5 MW. Rušeň by mali prevziať ŽSR. Martinskú mechatronickú založili právnické subjekty, významným akcionárom sú ŽSR, avšak nemajú majoritu, zdôraznil Pavlásek. S našimi rušňami chceme preniknúť aj na zahraničné trhy. Mechatronická chce využiť strojárske a elektrotechnické kapacity v ZŤS Martin, Danubius Electric Bratislava, ŽOS Zvolen.
Pavlásek povedal, že pri vývoji tohto rušňa sa použili moderné dizajnové metódy CAD a v samotnom rušni počítačom riadený systém prenosu hnacej sily, merania a diagnostiky agregátov rušňa. Nasadením výpočtovej techniky sme dobehli to, čo bolo u nás roky zanedbávané alebo vôbec nebolo možné vzhľadom na politické a teritoriálne delenie Európy, povedal Pavlásek.
Mechatronická je schopná modernizovať rušeň s parametrami podľa priania zákazníka, napr. je možné modernizovať iba pohon a prenos sily. Modernizácia rušňa radu 750 podľa požiadavky ŽSR stojí 45 mil. Sk. Pri väčšej objednávke, pri ktorej by sa dosiahla vyššia sériovosť, by bola cena nižšia, dodal Pavlásek. V tomto rušni je 70 % komponentov slovenskej výroby. Rekonštruujeme aj dieselelektrický rušeň 771.1 určený na posun a nákladnú dopravu. Tretí náš projekt je stavba ľahkého motorového vlaku. V tomto vlaku sa ako trakčné motory používajú asynchrónne motory, na prenos výkonu sa používa u nás vyvinutý striedač zo zahraničných súčiastok, dodal Pavlásek.
Doc. Pavlásek prednáša na Žilinskej univerzite. K uplatneniu ich absolventov povedal, že sa vyplatí študovať, hoci doteraz to tak nebolo, lebo mnohí absolventi sa dali na obchod, lebo to bol najľahší spôsob ako zarobiť. Ťažší, ale zmysluplnejší spôsob je, aby mladý človek robil to, v čom sa vzdelával. Na Žilinskej univerzite sme založili študijný odbor mechatroniku, je to synergia strojáriny, elektrotechniky a výpočtovej techniky, povedal Pavlásek. Máme školiace pracovisko, kde trénujeme projektantov, aby sa naučili pracovať s najmodernejšou projekčnou technikou v oblasti tzv. paralelného konštruovania na báze systému Concurent engineering. Spolupracujeme aj s Vysokou školou výtvarných umení v Bratislave v odbore priemyslového dizajnu, dodal Pavlásek.