e Paul Uwe Dreyer (1939), ktorý prišiel do Bratislavy v súvislosti s otvorením svojej výstavy (vernisáž bola vo štvrtok 25. septembra) v Galérii Medium v Bratislave. Jedna z najvýznamnejších osobností súčasnej nemeckej výtvarnej scény však svoj bratislavský pobyt začala už skôr, aby v Goetheho inštitúte v Bratislave i na pôde Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (obidve inštitúcie sú organizátormi pobytu a výstavy P. Dreyera v Bratislave) prezentovala svoje názory na situáciu konkrétneho umenia v Európe ako i na vzťah štátnych vysokých škôl k štátu na jednej strane a ich pozícii k umelcom, a tým aj k umeniu na strane druhej. "Presadzujem, aby sa v mojom ateliéri diskutovalo a analyzovalo, so študentami si kladieme otázky prečo a za akých podmienok tvorí umelec danú prácu," pokračoval vo svojich jasne formulovaných názoroch P. Dreyer. "Samozrejme, diskusia je vždy vysoko individuálna, treba rozpoznať stav vývoja myslenia u mladých ľudí a vyvinúť u nich argumentáciu. Niektorí kolegovia mi to trochu zazlievajú, ale vo svojej výučbe kladiem dôraz na teóriu umenia. Som presvedčený, že pre každú činnosť sú dané určité pravidlá a pre výtvarné umenie je teória jeho dôležitou súčasťou..." S miernou "nadsázkou" v hlase nezabudol P. Dreyer dodať, že je vďačný každému, kto nemá chuť u neho študovať. "Mám totiž viac času pre seba a so študentom sa spolu netrápime."
Paul U. Dreyer vysoko ocenil možnosť vystavovať v Bratislave, pretože je to jedna z ciest "vzájomnej spolupráce a zároveň konfrontácie, ktorá nás posúva dopredu." V Galérii Medium sa Paul U. Dreyer až do 18. októbra predstavuje so svojou maliarskou a kresliarskou tvorbou, ktorou sa zaradil k špičke súčasnej nemeckej geometrickej maľby. Sám autor o sebe hovorí ako o príslušníkovi tretej generácie konštruktivistického umenia v dvadsiatom storočí. "Vo svojich obrazoch kriticky analyzujem historické podmienky konštruktívne orientovaného umenia. Intenzívne v nich využívam mriežkovú štruktúru, ktorá sprostredkováva formu a farbu, svojou kompozíciou dynamizuje statické pôsobenie základných geometrických tvarov ako priamka, guľa, valec, či trojuholník." Geometrická mriežka P. Dreyera je často komponovaná zľava doprava, čím evokuje kaligrafiu islamského písma. Geometrický vzorec je spravidla výsledkom modulácie čísiel z racionálneho sveta matematiky. Autor však odmieta názory kritikov, ktorí hovoria o chladnom pôsobení geometrického obrazu. "Svoju maľbu chápem ako dobrodružstvo, na ktoré pozývam aj svojich divákov. Obrazy maľujem v akýchsi sekvenciách, ktoré sa snažia vyvolať psychickú rezonanciu." Ako uviedol P. Dreyer, konštruktívne orientovaná tvorba nie je na nemeckom trhu s umením príliš v kurze. Skôr je vyzdvihovaná expresívne ladená, rozprávačská tvorba "divokej" maľby. "V Nemecku je veľká komercionalizácia umenia a nastupujúci vývarníci sa usilujú zbohatnúť a čo najrýchlejšie sa stať slávnymi i za cenu škandálov. To je však krátkozraká cesta, ktorá z umenia robí bazár..." Paul Dreyer je zároveň prvým predsedom nemeckej Únie výtvarných umelcov, v ktorej nie je rozhodujúce, či vystavujúci je nemeckej národnosti, ale kvalita jeho prác. "Zatiaľ nás berú vážne i politicky, no roboty je nad hlavu. Niekedy, keď sa ráno zobudím, čudujem sa, že ešte žijem."
Autor: Ľudo Petránsky Ml.