ikácií SR (MDPT) Pavla Reicha je deficit spôsobený predovšetkým nevykrývaním strát spôsobených zľavami na cestovnom a neekonomickým prostredím. Regulovaná cena, za ktorú sa vozí verejnosť, je pod ekonomickou cenou približne 15 až 20 percent. Najväčším problémom SAD je obnova vozidlového parku. Až 84,5 % autobusov je po ekonomickej životnosti, čo je najmä v prípade autobusov diaľkových liniek závažný moment. Vozidlový park SAD má 5437 autobusov, čiže viac ako 4 tisíc autobusov je po ekonomickej životnosti. Cena jedného autobusu sa pohybuje od 2,5 do 2,8 milióna korún. Pri súčasných cenách by bolo na obnovu vozidlového parku treba ročne 2,19 miliardy. MDPT pripravuje systémové opatrenia - úpravu taríf, respektíve poskytovaných zliav a prípravu na obnovu vozidlového parku. "Aby verejná doprava mohla byť v prevádzke, musia to zaplatiť cestujúci alebo štát prostredníctvom dotácií. Tretia možnosť je obmedzenie spojov," uviedol P. Reich. Dodal, že v súčasnosti MDPT konzultuje s ministerstvom financií o potrebe "dostať ceny na ekonomickú úroveň". Neupresnil, odkedy by sa mali ceny za prepravu zvýšiť, ale dodal, že lepšie ako zvýšenie cien by bolo zrušenie niektorých zliav. Vnútroštátnu pravidelnú dopravu v súčasnom období zabezpečuje 54 štátnych podnikov a 2 súkromné. Pravidelná doprava sa vykonáva na 2563 autobusových linkách. Na sieť pravidelnej dopravy je napojená každá z 2858 obcí na Slovensku. V 54 mestách zabezpečujú štátne podniky SAD aj mestskú hromadnú dopravu autobusmi.
Autor: SME - rf