ŽILINA (SME - jf, TASR) - S cieľom zabezpečiť príspevok na stratovú prevádzku prímestských liniek v okresoch Žilina a Bytča, ktoré prevádzkuje SAD, š. p., Žilina, začalo vedenie podniku rokovať so starostami obcí v tomto regióne. Prímestská doprava je vysoko stratová a s prostriedkami na vykrytie strát sa neráta ani v štátnom rozpočte, uviedol predseda sekcie Zväzu autobusovej dopravy Slovenska a riaditeľ SAD, š. p., Žilina. "Pokiaľ sa tak nestane, budeme nútení zrušiť niektoré spoje cez víkendy a v neskorších večerných hodinách. Zachované budú len žiacke a robotnícke spoje v špičkových časoch počas pracovných dní," konštatoval E. Vaník. Mesačne 26 percent prepravených osôb žilinskou SAD využíva žiacke zľavy a až 60 tisíc dôchodcov nad 70 rokov cestuje len za jednokorunový evidenčný lístok. Úbytok tržieb bol za prvý polrok takmer 26,8 mil. korún, ale z Krajského úradu Žilina dostali iba 11 350 tisíc Sk dotácií. Za hlavný problém podnikania vo verejnej doprave označil E. Vaník štátom regulované ceny. Posledná úprava taríf bola 1. júla 1995 a odvtedy sa ceny všetkých vstupov podstatne zvyšovali. Len cena nafty sa odvtedy zvýšila už päťkrát. Žilinská SAD vďaka tržbám v nepravidelnej a diaľkovej doprave dosiahla za šesť mesiacov tohto roka zisk 3,5 mil. Sk. Preto bude od 1. októbra redukovať len dve percentá nerentabilných spojov vo svojom regióne.