á a výkonnejšia. Jej premiéra však bola neslávna. Ešte v štádiu príprav, keď Ariane-5 bola už na rampe ELA-3 v Novej Guayane, udusili sa dvaja francúzski inžinieri. Neúspešný bol aj jej prvý štart 4. júna 1996, keď nádej európskej kozmonautiky hneď v premiére explodovala. Zapríčinila to dvojica navigačných počítačov, odskúšaných už na Ariane-4. Zabudlo sa totiž na drobnosť: že Ariane-5 má iné letové dráhy ako Ariane-4, čo dvojica navigačných počítačov interpretovala ako chybný kurz a vydala príkaz na prudkú korekciu dráhy a na vychýlenie motorov na maximum. Túto záťaž Ariane-5 vydržala iba 37 sekúnd a potom autodeštrukčným systémom vydala príkaz na sebazničenie. Pretože úspešnosť Ariane-5 je plánovaná na 98,5 %, zo sedemdesiatich letov môže byť jeden - v rámci plánovanej normy - neúspešný. Dúfajme, že Ariane-5 si ho vyčerpala hneď na prvý raz.
FOTO: 2. septembra 1997 vypustila ESA (European Space Agency) v Novej Guayane raketu Ariane-44L, ktorá je vo vývojovom stupni niekde medzi Ariane-4 a Ariane-5. Raketa vypustila na obežnú dráhu telekomunikačnú družicu Hotbird 3 a meteorologickú družicu Meteostat 7. Reparát Ariane 5 sa teda ešte nekonal.
Autor: Milan Lackovič, FOTO - REUTER