Po dvoch modeloch automobilov Škoda Octavia s 1.6-litrovým zážihovým motorom a vznetovým motorom 1.9 TDI sme sa nakoniec zviezli s najvýkonnejšou verziou s 1.8-litrovým 20-ventilovým zážihovým motorom značky Audi. Tento motor sa montuje aj do automobilu značky Audi A3. S Audi A3 spája Octaviu aj spoločná podlahová skupina, teda majú aj rovnaký rázvor.
Výrobca a.a.s. Škoda Auto, Mladá Boleslav nám požičal na test najvýkonnejšiu verziu vo výbave SLX, teda náš automobil mal všetko, čo moderný automobil má mať. Jeho súčasťou boli oba airbagy, ABS, imobilizér, centrálne zamykanie, nastaviteľný volant vo zvislom aj pozdĺžnom smere, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, elektrické ovládanie okien vpredu aj vzadu, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, determálne sklá, palubný počítač, elektricky ovládané strešné okno, svetlomety do hmly, disky z ľahkej zliatiny a vyhrievané sedadlá.
S testovaným automobilom sme najazdili viac ako 2000 kilometrov. Hovoriť o vonkajšom vzhľade Octavie je "nosením dreva do lesa", pretože tento automobil je už dostatočne známy z našich ciest. Preto na tomto mieste len jeden postreh: testovanému automobilu svedčali atraktívne hliníkové ráfiky.
Počas testu nám vytvorila Octavia SLX 1.8 20V dobrého spoločníka. Je to automobil, na ktorý si vodič veľmi rýchlo zvykne. Veď vymenované nastavovacie prvky mu dávajú možnosť zaujať za volantom najpohodlnejšiu polohu. Motor s výkonom 92 kW (125 k) poskytoval automobilu s hmotnosťou 1265 kg dobrú dynamiku, čo je dôležité najmä z hľadiska aktívnej bezpečnosti pri predbiehacích manévroch. Výbornú pružnosť má aj pri zaradenom piatom prevodovom stupni. Zaraďovanie prevodových stupňov je presné a jednoznačné. Platí to aj o zaraďovaní "jednotky" a "spiatočky", ktoré sú vedľa seba. Maximálna rýchlosť končí tesne nad hranicou 200 km/h a "stovku" dosiahne Octavia za necelých 11 sekúnd, čo sú parametre plne porovnateľné s ostatnými konkurenčnými značkami v strednej triede.
Ako som už spomenul v predchádzajúcich riadkoch, Octavia má spoločnú podlahovú skupinu s automobilom Audi A3. Z tohto dôvodu má v porovnaní s konkurentmi strednej triedy kratší rázvor. Hodnotou rázvoru je daný priestor na zadných sedadlách. Usadia sa však na nich pohodlne osoby menšieho vzrastu alebo deti, a to bez obmedzenia priestoru vodiča a spolujazdca. Z hľadiska jazdných vlastností sa dá podvozok hodnotiť ako nadpriemerný. Je výborne zladený s motorom, veľmi dobre sa správa aj pri rýchlych prejazdoch zákrutami a jeho odpruženie pritom ponúka zodpovedajúci komfort. Vozidlo s takýmito dynamickými vlastnosťmi potrebuje aj účinnejšie brzdy, preto na zadnej náprave sú kotúčové brzdy. K pohode prispievajú aj dobre tvarované sedadlá s dostatočnou tuhosťou. Vodič teda nepociťuje únavu ani po absolvovaní dlhších trás. Individuálne nastavenie sedacej polohy umožňujú bedrové opierky na predných sedadlách. V horúcich letných dňoch sme ocenili aj klimatizáciu, ktorou bol testovaný automobil vybavený.
Spotreba paliva závisela od spôsobu a režimu jazdy. V meste sme dosahovali spotrebu 9,5 až 10 litrov na 100 kilometrov. Pri pomalšom mimomestskom priemere jazdy (niečo nad 80 km/h) a s "ľahkou" nohou sme dokázali jazdiť so spotrebou paliva 7,2 l na 100 km. Pri rýchlejších priemeroch, samozrejme, spotreba stúpla, ale neprekračovala štandard s porovnateľnými automobilmi. Veď napríklad pri priemernej rýchlosti 105 km/h sme jazdili so spotrebou 7,8 l na 100 km. Pri dynamickej jazde sme dosahovali spotrebu paliva asi 9 l na 100 km. Priemerná spotreba počas celého testu nám vyšla na 8,8 l na 100 km.
Škoda Octavia SLX 1.8 20V je vyváženým automobilom, ktorý poskytuje veľmi dobré jazdné parametre. Priaznivý je aj pomer úžitkové vlastnosti/cena.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor: zážihový štvorvalec, ventilový rozvod 2xOHC,
zdvihový objem 1781 cm3, päť ventilov na valec
Max. výkon motora: 92 kW (125 k) pri otáčkach 6000 min-1
Max. krútiaci moment: 173 Nm pri otáčkach 4100 min-1
Max. rýchlosť: 201 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Spotreba paliva (mesto/90 km/h/120 km/h): 12,2/6,5/8,6 l na 100 km
Objem palivovej nádrže: 55 l
Objem batožinového priestoru: 528 l
Pohotovostná hmotnosť: 1265 kg
Užitočná hmotnosť: 510 kg
Celková hmotnosť: 1775 kg
Autor: Jozef BENÍČEK, FOTO: Média B.O.A.T, autor