DOLNÝ KUBÍN (SITA) - SAD Dolný Kubín, š. p., podal Krajskému úradu v Žiline návrh na zrušenie 15 percent svojich autobusových liniek. Informoval o tom ekonomický námestník riaditeľa SAD Dolný Kubín Jozef Hlavna. "Pôjde zväčša o koncové linky do menších obcí, ktoré sú najmenej rentabilné," spresnil J. Hlavna. Za prvých osem mesiacov roku 1997 dosiahla strata podniku výšku 9 mil. Sk, čo je už podľa J. Hlavnu pre podnik ekonomicky neúnosné. Riešenie, ktoré navrhuje podnik, teda zrušenie 15 percent najmenej rentabilných liniek J. Hlavna označil za "udržanie základnej siete nad vodou". Toto riešenie je podľa jeho slov "dosť drastické, napriek tomu stále nie dostatočné". V súčasnej situácii by podľa jeho slov bolo z ekonomického pohľadu treba zrušiť asi 30 percent všetkých liniek. Akékoľvek rušenie liniek však podľa J. Hlavnu zásadne odmietajú jednotlivé okresné úrady (Dolný Kubín, Námestovo, Trstená) a starostovia obcí, ktorých sa má redukcia spojov dotknúť. "Problém sa posunul vyššie, tento týždeň očakávame stanovisko Krajského úradu v Žiline k nášmu návrhu na rušenie liniek," povedal J. Hlavna. Jediným spôsobom, ako by sa dala súčasná situácia v SAD Dolný Kubín riešiť bez obmedzenia objemu dopravy, je podľa ekonomického námestníka riaditeľa zdvojnásobenie objemu dotácií. Po prípadnom zvýšení dotácií štátu by však podľa J. Hlavnu stále ostával otvorený problém zastaraného vozového parku. "Priemerný vek našich strojov je 10 rokov, pričom ekonomická životnosť autobusu je okolo 6 rokov. Podnik preto potrebuje peniaze na investície, a tie nemá," povedal J. Hlavna. Ďalším problémom, spojeným s obmedzením objemu dopravy je prepúšťanie zamestnancov. "Presný dopad prípadného zníženia počtu liniek na zamestnanosť zatiaľ nepoznáme, prepúšťaniu sa však zrejme nevyhneme," konštatoval ekonomický námestník SAD Dolný Kubín.