okrem pondelka od 9. - 17.00 h). Prvým prezentačným počinom múzea, ktoré svoju činnosť začalo vo februári tohto roku, je unikátna kolekcia afrického umenia - "Petrovského zbierka", ktorá je dlhodobo zapožičaná zo súkromnej zbierky cestovateľa, zberateľa afrického umenia, profesným povolaním stavebného inžiniera Miroslava Petrovského. Vystavený súbor na ploche štyristo metrov štvorcových obsahuje okolo 250 prevažne sochárskych diel afrického umenia dvadsiateho storočia, pričom podľa M. Petrovského sú inštalované tak, aby zaujali dospelého návštevníka, ale i deti. Artefakty sú sprevádzané vysvetľujúcou textovou časťou, je tu prehľadná mapa Afriky s miestom kmeňov, ktoré vystavujú svoju tvorbu, "podmazom" pri vizuálnom vnímaní je autentická hudba afrických kmeňov. Zvláštnosťou je prítomnosť hradnej skaly, ktorá je organicky zapojená do expozície.
Ťažiskom vystavenej zbierky je kameňosochárske umenie zo Zimbabwe (bývalá Rodézia), pričom medzi najzaujímavejšie patria sochy národa Šona, ktoré, ako vo svojom texte v katalógu k expozícii uvádza I. Jančár, sa zjavili neočakávane asi pred tridsiatimi rokmi v jednotvárnej krajine savany v strede veľkej južnej africkej planiny. "Je zvláštne uvedomiť si," píše uznávaný londýnsky výtvarný teoretik M. Shappert, "že z desiatich najvýznamnejších sochárov sveta asi päť pochádza zo Zimbabwe." Pôvodne začali pracovať s mäkkým drevom, potom prešli k tvrdším druhom. Sochári ako N. Kashiri, G. M. Chiyangwa či D. Muzonde, najviac preferujú serpentín, ktorý je mimoriadne tvrdý s vysokou trvanlivosťou. Často používaným je aj zelený polodrahokam verdit - viac ako 3,5 mld rokov starý. V Mekke svetového umenia v New Yorku sa nachádza Shona Gallery, kde sa diela afrických umelcov pohybujú od 25 tisíc USD smerom nahor. Rozsiahlu časť kolekcie tvorí umenie kmeňa Makonde (oblasť Tanzánie a Mozambiku), kde dominujúcou inšpiráciou je ľudské telo, pričom umelecká interpretácia je vysoko individuálna. "Sila umelca Makonde a jeho schopnosť vstúpiť do sveta kmeňových legiend, interpretovať animistické idey a zobraziť život v buši je v matriarchálne organizovanom klane súčasne aj jeho slabosťou. Môže byť skutočne tvorivý len ak je v kontakte so svojimi predkami, so svojím kmeňom a jeho tradičným spôsobom života." (I. Jančár). Osobitým prejavom je mnohofigurálny "strom života", ktorý je vytvorený z jedného kusa dreva a predstavuje rodokmeň. Značnú časť kolekcie zaberajú africké masky, pochádzajúce z centrálnej Afriky - najmä z oblasti Zairu. Sú dominujúcou súčasťou africkej kultúry, v ktorej boli používané ako rituálny predmet pri dôležitých životných udalostiach. Pri ich výrobe sa používa predovšetkým africký eben, ktorého existuje tristo druhov. Rastie na juhu Afriky, je trvácny a ťažší ako voda, nie je ohrozený termitmi ani inými škodcami.
Perspektíva Múzea mimoeurópskych kultúr, ktoré je pod správou Ministerstva kultúry SR, je naozaj výnimočná aj v stredoeurópskom kontexte - okrem iného si to však vyžaduje aj ďalšiu rekonštrukciu objektu, ktorý bol predtým neadekvátne využívaný ako skladový priestor.
Autor: SME-pet