s naivistickou poéziou i poetickým naivizmom vystavených obrazov a keramík. Josef Čapek by povedal, že "na tejto vernisáži a výstave je, čo je, a všetko to pochádza z dobrých ľudských rúk, srdca a ducha". D. Poláková pochádza z Limbachu študovala aranžérstvo a spolu s manželom J. Vyhnálkom maľovala keramiku pre Ústredie ľudovej umeleckej výroby (ÚĽUV) v Bratislave. Folkové a divadelné prázdniny v južných Čechách v 70. a 80. rokoch sa stali prvým zdrojom inšpirácie pre jej poetické, naivistické obrazy. Potom to boli aj antické mýty, biblická tematika a literatúra (Hrabala, Klíma, Pavel) a večný zdroj poetiky sna, spomienok, túžob, predstáv i rozprávkových vízií. Z toho všetkého - ako súčasti života - sa rodia jej obrazy, naivné a insitné, výpovede "svätého srdca", diela inštinktívne, prirodzené, mierumilovné a úprimné. Je v nich kus reflexií detstva i veľa toho, čo Jean Dubuffet označil ako smer i ľudskú a umeleckú orientáciu na "čistú tvorbu". J. Vyhnálek (1955) je absolventom známej Keramickej školy v Bechyni. Dlhé roky pracoval ako keramik pre ÚĽUV v Bratislave, v 90. rokoch je sochárom a keramikárom v slobodnom povolaní. V jeho ateliéri v Limbachu vzniká aj úžitková keramika, ale ťažiskom tvorby sú figurálne diela. Modeluje, koloruje i vypaľuje mačky, koníky a početné bizarné figúrky dobromyseľných mutantov, tvorov z knihy vlastnej fantázie i z hĺbok snových predstáv. Po bratislavskej medzinárodnej prehliadke Insita, ktorá v SNG potrvá do konca septembra, prinieslo Štúdio S podmanivú kolekciu dvoch autorov, ktorí naivistickou filozofiou i čírou poetikou výrazne obohacujú línie výtvarných aktivít človeka a umenia dnešných čias.
Autor: SME-bb