Roman Polák pripravil v Trnavskom divadle hru na motívy života Miroslava Válka

Kmeňový režisér bratislavského Divadla Astorka Korzo `90 Roman Polák pravidelne hosťuje aj v iných divadlách. V roku 1992 režíroval v Chicagu Shakespearovho Macbetha, v pražskom Národnom divadle uviedol Claudelovu Saténovú črievičku a Marivauxovu Dvojakú

nestálosť, v Národnom divadle v Brne má na svojom konte naraz dvoch Shakespearov - Kráľa Leara i Búrku a viackrát už hosťoval i v Slovenskom národnom divadle. V Trnavskom divadle však na úvod novej sezóny (premiéra bola včera) pripravil hru Robinson hľadá loď, ktorá stroskotá. Napísal ju, ako hovorí i jej podtitul, na motívy života básnika Miroslava Válka.

O vzniku hry Roman Polák pre SME povedal: "Je to práca na objednávku. Niekedy v máji mi zavolali z Trnavského divadla, či sa podujmem na podobný projekt. Podpísal som zmluvu s tým, že napíšem hru zo života Miroslava Válka a celý projekt zrežírujem. Pritom však chcem zdôrazniť, že ide i o môj osobný vzťah k Miroslavovi Válkovi. Ak ho chcem priblížiť, musím sa trochu vrátiť i do minulosti. Patrím, dá sa povedať, k normalizačnej generácii, presnejšie ku generácii, ktorá týmto obdobím prechádzala v teenagerskom veku. Na gymnázium som chodil v roku 1973 a 1977, ale spomínam si aj na udalosti z roku 1968. Pamätám sa, že som sa vracal z pionierskeho tábora a stretávali sme tanky. Mám v živej pamäti i rozstrieľanú Bratislavu. Keď si spomínam, mám pocit, že aj niečo také nezmyselné sa môže zopakovať. Je to desivá myšlienka, a nielen ten obraz násilia vo mne v socializme vyvolával myšlienku, že zomriem. Snáď preto som ďalšiu dejinnú udalosť - november 1989 - bral ako priveľký skeptik, takmer s presvedčením, že niečo podobné ani nie je možné. Pritom Válek bol pre mňa v tých teenagerských rokoch básnik, ktorý mi sprítomňoval atmosféru, dobu a problémy rokov, ktoré som fyzicky nezažil, ale ktorému som aj v normalizačných rokoch mohol dôverovať. Paradoxne existoval aj ako minister, ktorý ma však priveľmi nezaujímal, a ani si nepamätám, že by som ho bol ako takého výraznejšie vnímal. Bol som viac ponorený do Válka básnika, ktorého som rád recitoval, ktorý bol v poézii mojím priateľom, lebo hovoril k mojim pocitom mojou rečou. Aj scenár, ktorý som síce robil na objednávku, je teda poznačený mojimi pocitmi z básnika Válka i všetkými ostatnými skúsenosťami. A tak aj v ňom ide na jednej strane o básnika a na druhej o politika."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Už predošlé dramatické texty Romana Poláka sú charakteristické otvorenou dramatickou štruktúrou, spravidla sa v nich vyhýba popisno-realistickému videniu. Podobne ako vo svojej režijnej tvorbe v nich uprednostňuje skôr expresívny pohľad na medziľudské vzťahy vo vyhrotených dramatických situáciách. Práca na hre o osobnosti Miroslava Válka však bola v mnohom špecifická. "Keď som prijal ponuku Trnavského divadla, bol som nútený začať sa zaoberať aj dobovými faktmi a do určitej miery skúmať jeho život. Na jednej strane jeho mladosť, ale i etapu jeho ministrovania. A preto aj vo výslednom tvare z toho vychádzajú dvaja Válkovia, ktorí sú v akomsi napätí medzi sebou. Nechcem byť sudcom a ani táto hra v žiadnom prípade nechce byť súdom ani moralitou. Chce ukázať niekoľko vecí: Válka básnika, Válka politika, a na druhej strane akýsi prierez doby, histórie, ktorú sme prežili od 50. rokov až po revolúciu v roku 89. Toto sú jej základné ambície. No v konečnom dôsledku, možno je to i kacírske, vlastne ani nemusí ísť úplne o Válka, pretože na to sú monografie, dokumentárne filmy, aby vedecky skúmali život. Chcem, aby to bola metafora o intelektuálovi v osídlach doby, seba samého, politickej moci i súkromného života. Pretože tieto problémy sú v konečnom výsledku nadčasové a môžu byť aj zrkadlom pre našu dobu," dodáva aj o svojom režijnom zámere Roman Polák.

SkryťVypnúť reklamu

Témy týkajúce sa našej minulosti sú dnes často i pre historikov len príležitosťou na obnovovanie tradícií či na jednostranný až tendenčný výklad histórie. Ľahko sa tak stávajú vratkou pôdou aj pod nohami umelca. V inscenáciách Romana Poláka sa však napriek tomu stretávame aj s historickými osobnosťami Janka Kráľa, Ľudovíta Štúra. "To, čo u mňa spája tieto témy, by som nazval skúmanie cez minulosť súčasnosti. V DSNP sme už na nich takto spolupracovali s Karolom Horákom. Keď napísal pre martinské divadlo Apokalypsu podľa Janka Kráľa, v našej inscenácii išlo o polemický portrét revolučného básnika napríklad i preto, že sme si v jeho živote všímali i to, keď udával Maďarov Viedni. Vo svojej ďalšej hre Príď kráľovstvo Tvoje, ktorú DSNP stále uvádza, sa Karol Horák polemicky vyrovnáva aj s osobnosťou Ľudovíta Štúra, a hoci sme v nej vychádzali z minulosti, tiež sa obracia smerom k súčasnosti. Myslím si, že reálny život sa ani nedá brať bez toho, aby sme nemapovali aj skúsenosti našich predkov a neuvedomovali si, čo robili dobre, ale i kde robili chyby, kompromisy, aby sme sa poučili z ich omylov a sklamaní. Pokiaľ však Štúr a Kráľ sú už naozaj historické osobnosti a vlastne všetko, čo o nich človek napíše, je overiteľné v rade iných interpretácií, priblížiť Válka je väčší problém. Mnohí ľudia ho majú stále v živej pamäti a aj na základe vlastných skúseností ho vnímajú rôzne. Ak je teda v konečnom dôsledku pre mňa podstatná jeho poézia, ktorá mi dala najviac, predpokladám, že aj inscenácia môže pomôcť objavovať ju mladšej generácii a bezprostrednejšie dokáže otvoriť dvere divákom k Válkovi i do doby, ktorú sme prežívali my ako príslušníci niečo staršej generácie," vracia sa Roman Polák ešte k trnavskej inscenácii.

SkryťVypnúť reklamu

Pretože nielen jeho autorsko-režijný projekt naznačuje záujem o témy z našej histórie, prišla na rad aj otázka, či v ňom nebude programovo pokračovať: "Nenazval by som to program. Prežil som už ako aktívny režisér dobu pred revolúciou, ak si pamätám, nenašla by sa tam hra, v ktorej by išlo vyslovene o politiku. V tomto období som skôr vnikal do ľudského vnútra, ľudskej psychiky a vyberal si práve takéto hry. V dnešnej dobe, keď miesto politických problémov by malo divadlo skôr venovať pozornosť človeku, jeho myšlienkam, filozofii aj histórii národa, niektorí chápu len tak, že sa bijú do pŕs a dokazujú to preskakovaním vatier. Preto mám pocit, že je potrebné siahať aj po takýchto témach, nemyslím, že by bolo na škodu snažiť sa o ich zjednodušujúcu interpretáciu."

SkryťVypnúť reklamu

Autor: MIKULÁŠ JARÁBEK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 339
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 908
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 868
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 390
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu