BRATISLAVA (SME - uj) - Desiatky sťažností najrozličnejšieho druhu, ktoré prichádzajú denne na ministerstvo sociálnych vecí a rodiny, sa v drvivej väčšine v poslednom čase týkajú ponôs na zamestnávateľov. Z 506 sťažností, oznámení a podnetov občanov, ktoré dostali pracovníci ministerstva v prvom polroku tohto roka najviac smerovalo proti podnikateľským a zamestnávateľským subjektom. Z nich však iba 11 percent uznali po preverení ako opodstatnené. Za najkrikľavejší prípad porušovania pracovno - právnych predpisov považuje riaditeľ sekcie kontroly MPSVR SR Marian Šmihla prípad Slovglassu Poltár, kde manažment firmy odmietol pracovníčkam - matkám v rozpore s kolektívnou zmluvou poskytnúť dovolenku pred Vianocami, rovnako odmietli ženám upraviť si pracovný čas. Z 34 sťažností na zamestnávateľov bolo opodstatnených 13. Občania boli často nespokojní aj s postupmi, ktoré zvolili orgány štátnej správy, samosprávy, Národný úrad práce, Sociálna poisťovňa a zariadenia sociálnej starostlivosti. Namietali najmä proti zastaveniu, prípadne zníženiu dávok sociálnej starostlivosti, zastaveniu dôchodku, nemocenských dávok. Z viac ako 50 takýchto sťažností sa po prešetrení ukázalo iba 7 ako opodstatnených. Prax však ukazuje, že na ministerstvo sa sťažujú vo veľkej miere solventnejší občania, ktorí si vedia veľmi dobre spočítať, aké dávky štát poskytuje, pričom starí či zdravotne postihnutí ľudia, ktorí by podporu skutočne potrebovali, často nevedia, na koho sa obrátiť. Na ministerstvo tak chodia sťažnosti od ľudí, ktorí vlastnia 3 autá, prestavujú obchod, ale tvrdia, že žijú z peňazí nižších ako je životné minimum. Pracovníčky sociálnych oddelení sú často veľmi vyťažené, takže nemôžu každý prípad osobne v teréne preverovať. Veľmi často píšu občania podnety, v ktorých sa sťažujú, že sused má vyšší dôchodok, alebo neoprávnene berie sociálne dávky. Všetky sťažnosti, vrátane anomymných, sa preverujú.
Autor: SME - uj