om veľtrhu Jedifa Antonín Hulswit a Jakub Jaroš, jeho prví historickí účastníci z českých a slovenských končín. "Drvivá väčšina zlatých výrobkov sa u nás vyrába a predáva bez drahých kameňov alebo s osadenými syntetickými náhradami. Zatiaľ neexistuje vedomie, že taký výrobok patrí skôr do bižutérie - skutočný šperk by mal byť osadený pravým kameňom," povedal Hulswit, riaditeľ najväčšej českej klenotníckej firmy Soliter. "Šperk s kameňom je jedinečný, neopakovateľný a individuálny. Je tiež veľmi drahý." Obaja odborníci prišli do Antverp za poznaním - týmto prístavom prechádza viac než polovica svetového obchodu s diamantmi, ročný obrat presahuje bežne 20 miliónov dolárov. Štyri čulé miestne diamantové burzy sú srdcom tajomného sveta tvoreného 1500 firmami nakopenými na jedinom štvorcovom kilometri blízko antverpskej stanice. Málokomu sa podarí preniknúť do veľmi uzatvorenej spoločnosti ovládanej sčasti ortodoxnými židovskými rodinami. Kontakt na Antverpy môže znamenať získanie zliav pri nákupe diamantov, i keď sa obchod s nimi riadi "rappapportom", známym medzinárodným cenníkom, od ktorého sa praktizujú obvykle len malé odchýlky. Trh ovláda firma De Beers, vykonávateľ antverpských burz, ktorá vykupuje asi 95 percent svetovej produkcie diamantov a uvoľňuje ich len toľko, aby udržala stabilné a vysoké ceny.
Autor: KAREL BARTÁK