Pán poslanec, je pochopiteľné, že ako opozičný politik máte výhrady voči práci ministra zdravotníctva. Čo konkrétne vás však vedie k tomu, že žiadate jeho odvolanie?
"Najzávažnejším dôvodom je ohrozenie poskytovania zdravotníckej starostlivosti občanovi a jej možné nekontrolované obmedzovanie. Ako je známe, zdravotnícke poisťovne už niekoľko mesiacov upozorňujú, že nemajú dostatok financií na krytie zdravotníckej starostlivosti a mnohým nemocniciam a neštátnym lekárom neuhrádzajú faktúry. Ministerstvo zdravotníctva naproti tomu tvrdilo, že peniaze v poisťovniach sú a nereagovalo na nepriaznivý vývoj situácie. Pätnásteho júla zasiahla preto vláda, ktorá "balíčkom opatrení" zaviazala ministerstvo zdravotníctva k niektorým ekonomickým opatreniam. Prebehli mnohé rokovania medzi ministerstvom financií, ministerstvom zdravotníctva, zdravotníckymi poisťovňami a Asociáciou nemocníc a hoci sme v polovici septembra, kríza vo financovaní zdravotníctva sa nerieši. Hrozí, že zdravotnícke poisťovne budú nútené vlastnými opatreniami obmedziť platby za niektoré zdravotnícke výkony a zdravotnícke zariadenia ich nebudú môcť poskytovať občanom. Druhá možnosť je, že zdravotnícke zariadenia vrátane obvodných lekárov budú nútené za niektoré výkony požadovať od pacientov priamu platbu, pretože inak nebudú schopné pokryť svoje prevádzkové náklady. Obe obmedzenia zdravotníckej starostlivosti sa týkajú občanov a je zrejmé, že dnešné ministerstvo za ne nesie politickú i odbornú zodpovednosť."
Aké kroky alebo opatrenia by mal urobiť ako prvé nový minister? V čom podľa vás spočívajú východiská na zlepšenie stavu nášho zdravotníctva?
"Prvé kroky nového vedenia by mali riešiť krízu vo financovaní. Riešenia musia vychádzať z presnej analýzy finančných možností poisťovní, štátneho rozpočtu, zadlženosti nemocníc a lekárov primárnej starostlivosti. Nie je mi známy vásledok týchto analýz, nemôžem preto teraz tieto kroky konkretizovať. Vzhľadom na to, že som sa už podieľal na riešení finančnej krízy v zdravotníctve v roku 1994, vedel by som uviesť určité základné prístupy. Výsledné riešenie musí vychádzať z dohody všetkých zainteresovaných - štátu, poisťovní, poskytovateľov zdravotníckej starostlivosti a zástupcov občanov. Do konca tohto roka musí hlavné bremeno prevziať štát. Nesie totiž plnú politickú i odbornú zodpovednosť za dnešnú situáciu a doteraz sa len nečinne prizeral. Na systémové kroky je málo času - nie je možné, aby sa rozhodným spôsobom, bez obmedzenia zdravotníckej starostlivosti, mohli podieľať na znižovaní nákladov. Štát preto musí vyčleniť zo svojich rezerv takú sumu, aby obmedzenia, ktoré sa prijmú, neboli na úkor občana. Porušovateľov finančnej disciplíny na všetkých úrovniach zdravotníckej starostlivosti treba brať na zodpovednosť. Rovnako aj štát, pretože stanovením nereálnych cien za zdravotnícke výkony dopredu vytvoril prostredie na vznik dlhov a insolventnosť zdravotníckych zariadení. Presadením nespravodlivého prerozdeľovacieho systému dostal do finančných problémov mnohé poisťovne. Je síce chvályhodné, že novelou Liečebného poriadku sa rozšíril rozsah zdravotníckej starostlivosti, no nie je jasné, z čoho sa bude financovať. Treba však konečne začať uskutočňovať aj systémové kroky, ako je zvyšovanie kvality primárnej starostlivosti, starostlivosti v domácom prostredí, rozširovanie lacnejších lôžok pre chronicky chorých, znižovanie drahých akútnych lôžok a pod. Žiaľ, ministerstvo premrhalo svoj čas takmer troch rokov a zostáva mu len málo času na premyslené zásadnejšie zmeny. Nesplnilo teda program vlády a malo by vyvodiť konzekvencie voči zodpovedným."
Autor: (irk) FOTO - VLADIMÍR HÁK