Aj na Slovensku čoraz viac vzrastá obľuba dlhých, širokých a nízkych motoriek typu cruiser s "bublavými" motormi do V, ktorých známejšie pomenovanie je aj chopper. Spoznať ich možno podľa množstva pochrómovaných dielcov a vyleštených lakovaných častí. My sme mali vďaka ochote spoločnosti Honda - Czech, s. r. o., možnosť stráviť jeden letný týždeň za širokými riadidlami a v mäkkom sedadle novej Hondy Shadow 750 s označením American Classic Edition.
Toto pomenovanie znamená, že aj menšia verzia Hondy Shadow 1100 prísne sleduje štýl americkej motocyklovej legendy z Milwaukee, Harley Davidson. Konkrétne modelu Fat Boy akoby z oka vypadla. Široká nádrž v tvare kvapky, bohato pochrómovaná predná vidlica, zadné tlmiče, "budíky" na nádrži i pomerne dominantný reflektor dotvárajú obraz tohto krásavca na kolesách. Spolu so širokým jazdcovým sedadlom a mierne dopredu položenými stupačkami pôsobí Shadow veľmi harmonicky a atraktívne. Pretože trend módy cruiserov zachytili aj iní japonskí motocykloví výrobcovia, najnovší tieň (preklad slova shadow) sa musí brániť silnej domácej konkurencii. Spomeňme napríklad Kawasaki VN 800, Suzuki VZ 800 Marauder alebo aj Yamahu XVS 650 DragStar.
Honda svojím stredným modelom podľa kubatúry v triede chopprov stavila na masívny dizajn s veľkými blatníkmi nad kolesami s klasickým pochrómovaným výpletom, v spojení s rozmernými pneumatikami a efektným dvojfarebným vyhotovením laku. Nový Shadow je dostať síce aj v klasickej čiernej farbe, ale nám sa kombinácia tmavozelenej s farbou slonovej kosti a jemným tmavočerveným deliacim pásikom veľmi pozdávala. Novinkou je výfuková sústava 2 do 1, tzv. Fishtail, ktorá umožňuje Shadowu pohybovať sa so zvukovo veľmi impozantnou výpoveďou. Jej tónina prechádza od klasického hlbokého bublania vidlicového dvojvalca pri nízkych otáčkach až po pomerne výrazné rapotanie pri vyšších rýchlostiach. A to všetko pri dodržaní prísnych homologizačných predpisov!
Kto by chcel na tento motocykel namontovať príliš hlasité výfuky od rozličných úpravcov, určite by mal zájsť k ušnému lekárovi. Až na modifikovanú prevodovku z menšieho modelu VT 600 bol motor Hondy Shadow 750 vyvinutý kompletne nanovo. Jazdcovi poskytuje typické vibrácie motora V2 a ťah aj z nízkych otáčok je dostačujúci. Moderná pohonná jednotka je chladená kvapalinou a nútené chladenie ventilátorom umiestneným za chladičom sa navyše postará vždy o tú správnu prevádzkovú teplotu. Dvojité zapaľovanie a sekundárny vzduchový systém spaľovania zasa zabezpečia dokonalé spaľovanie pohonnej zmesi. Pri bežnej uvoľnenej jazde v štýle "easy riders" sa potom priemerná spotreba pohybuje na hranici 5 litrov na 100 km. V prípade potreby však dokáže Honda Shadow zrýchliť aj na piatom prevodovom stupni prekvapivo pružne.
Menšie problémy môže mať neskúsený jazdec pri manévrovaní s motocyklom v úzkych uličkách veľkomesta, pretože napriek nízkemu ťažisku je jeho hmotnosť vždy cítiť. O spoľahlivé zastavenie sa stará vpredu kotúčová brzda, ktorej asistuje vzadu bubnová. Pri dlhších cestách by azda jazdec uvítal lepšie možnosti upevnenia kožených bočných tašiek, pretože záchytné háky na zadnom blatníku chýbajú. Jediný úložný priestor je pod sedadlom a ten zaberá náradie. Napriek tomuto drobnému nedostatku je ale jazda na Honde Shadow VT 750 C2 mimoriadnym zážitkom pre každého milovníka chopprov, cruiserov, jednoducho krásnych klasických (nielen amerických) motocyklov. Navyše, každú japonskú kópiu americkej legendy dostať nielen za polovičnú cenu, ale čo sa spoľahlivosti týka, je o svetelné roky vpredu. Honda Shadow 750 ponúka aj pri bežnej jazde po známej, mnohokrát prejdenej ceste množstvo nepoznaných podnetov pre všetky vnemy. Krajina strácajúca sa v odraze obrovského chrómovaného reflektora, podmanivý zvuk motora a uvoľnená pozícia na širokom sedadle sú pôžitkom pre zmysly. Preto sa niet čo čudovať všetkým tým nadšencom, ktorí sú ochotní investovať nemalú sumu na zakúpenie takéhoto krásavca na dvoch kolesách. Jedinou prekážkou dokonalej jazdy môže byť, okrem prázdneho bankového konta, iba vrtkavé počasie, časté v našich zemepisných šírkach.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Celková charakteristika: cestovný motocykel typu cruiser
Motor: zážihový, kvapalinou chladený dvojvalec do V,
SOHC, tri ventily na valec, dva karburátory
Zdvihový objem: 745 cm3
Najvyšší výkon: 34 kW (45 koní) pri 5500 ot/min-1
Najvyšší krútiaci moment: 65 Nm pri 3000 ot/min-1
Najvyššia rýchlosť: 145 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,5 s
Prevodovka: päťstupňová
Sekundárny prevod: reťazou
Rozmery (d x š x v): 245 x 98 x 110 cm
Pohotovostná hmotnosť (natankovaný doplna): 245 kg
Objem palivovej nádrže: 14 l
Priemerná spotreba (počas testu): 5,5 l
Pruženie: predná teleskopická vidlica, zdvih 130 mm, vzadu
dva tlmiče s 5-polohovým nastavením pruženia, zdvih 90 mm
Brzdy: vpredu jeden kotúč, vzadu bubnová brzda
Autor: Michal BEDNÁR FOTO: Média B. O. A. T., autor