malo dvetisíc (!) obyvateľov. Rozmach novovekých Atén patrí tomuto storočiu. Súčasné Atény napriek tomu nepôsobia ani ako klasické európske veľkomesto. Predovšetkým stred mesta je omnoho menší ako napríklad v Budapešti, Viedni alebo Prahe. Preto majú Atény dva počty obyvateľov: číslo 772 000 sa viaže ku klasickému mesta, veľké Atény však majú takmer päť miliónov obyvateľov.
Istá "malosť" veľkomesta je najväčšou starosťou Aténčanov v prípave OH 2004. Prepchatý stred denne križuje 1,4 milióna áut, mestom sa preháňa 14 tisíc taxíkov. Počas atletických MS sa vliekli autobusy centrom sotva dvadsaťkilometrovou rýchlosťou. A to vraj boli Atény dovolenkovo vyľudnené. Možno predpokladať, že grécku vlastnosť, niečo medzi národnou hrdosťou a nacionalizmom, chodiť na športovisko iba vtedy, keď súťaží Grék, olympiáda domáceho fanúšika uspokojí. Na atletických MS sme totiž zažili situácie, keď na predpoludňajších rozbehoch a kvalifikáciách s Grékmi bolo podstatne viac divákov než na finálových súťažiach bez nich.
Aténske centrum je dnes staveniskom, do roku 2000 chcú v meste dokončiť dve trasy metra s nákladmi smerujúcimi k biliónu dolárov. Grécka metropola nesporne potrebuje aj modernejšie letisko, než je Olympic airways. Kým športoviská z troch štvrtín stoja, trénigové plochy sú dokonca dobudované na 93 percent, Atény prelomu tisícročí budú mať kolorit staveniska. Hotelová sieť je síce rozsiahla, ale tiež nie príliš moderná, mesto čaká výstavba olympijskej dediny. Práve olympiáda 2004 má podľa Aténčanov povýšiť mesto s antickým prazákladom na jednu z najmodernejších svetových metropol.