e obyvateľstva v Európskej únii je 40,5 percenta, v Slovenskej republike 44,5 percenta. V roku 1993 bolo pre porovnanie daňové zaťaženie 36,8 percenta. Výška daňového a poistného zaťaženia je tak v súčasnosti vo vzťahu k zamestnanosti kontraproduktívna, dane sú také vysoké, že mnohí podnikatelia či firmy si rozmyslia, či vytvoria nové pracovné miesto. Podľa exministra práce, sociálnych vecí a rodiny J. Brocku by znižovanie daní, ktoré navrhuje KDH vo svojom programe, neohrozilo solventnosť Národného úradu práce ani Sociálnej poisťovne. KDH navrhuje znížiť poistné odvody o 5 percent zo súčasných 50 percent hrubej mzdy, zamestnancom navrhuje znížiť odvody z 12 percent na 10 a zamestnávateľovi z 38 na 35 percent. "Náš návrh neovplyvní solventnosť týchto inštitúcií, naopak zabráni tomu, aby vláda zneužívala priaznivú situáciu vo verejnoprávnych inštitúciách na vylepšovanie svojho deficitného hospodárenia v štátnom rozpočte," povedal pre SME. Vláda si vypomohla v štátnom rozpočte znížením platieb do fondu dôchodkového poistenia na tento rok sumou minimálne 3 mld korún, ktorá mohla byť v rezerve Sociálnej poisťovne, R. Kováč (DU) neváhal nazvať tento krok vykrádaním verejných fondov. Podľa experta SDĽ na sociálne otázky, JUDr. P. Rusiňáka, ktorý bol roky vedúcim pracovníkom ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, vláda je v poslednom čase pri presadzovaní krokov v sociálnej reforme veľmi rozháraná a chaotická, zameriava sa skôr na kvantitu, zákony, ako je napr. zvýšenie pohrebného a rodičovského príspevku, čo určite kvituje verejnosť, ale zákony, ktoré majú niečo systémovo zmeniť, podľa neho meškajú. "Mnohé zákony ležia na ministerstve už roky a nechopiteľne sa neriešia, niektoré najdôležitejšie zrejme zostanú až pre ďalšiu vládnu garnitúru," povedal včera.
Autor: SME - uj