Takmer osem mesiacov trvajúci maratón 48. ročníka majstrovstiev sveta automobilov formuly 1 napísal poslednú októbrovú nedeľu v španielskom Jereze svoju záverečnú kapitolu. O kolízii medzi Nemcom M. Schumacherom a Kanaďanom J. Villeneuvom sa už toho veľa popísalo a zdá sa, že sa ešte veľa popíše. Vráťme sa však na začiatok tohtoročnej sezóny, ktorou sa opäť skončila ďalšia kapitola pretekov rýchlych kolies. Začiatkom marca sa v austrálskom Melbourne otváral šampionát 1997. Už v oficiálnom tréningu všetkých prítomných šokoval práve Villeneuve, ktorý bol pred druhým v poradí rýchlejší o 1,5 sekundy. Zdalo sa, aj sa o tom pomerne nahlas hovorilo, že oba vozy Franka Williamsa nebudú mať v tomto roku konkurenciu. Kanaďan však z pretekov odstúpil v 1. (kolízia s Irvinom!) a Frentzen pre problémy s brzdami v 56. kole. Pošramotenú povesť si trocha poopravili v nasledujúcich troch podujatiach, v ktorých sa radovali z víťazstva, avšak radosť bola zakalená faktom, že druhý voz do cieľa neprišiel. Toto využívali ostatní pretekári a pomaly zbierali bodík za bodíkom. V tomto období sa dostal do povedomia širokej motoristickej verejnosti Francúz Panis (Prost) či jazdci Rona Dennisa z McLarenu. V monackej rulete sa však vedenie tímu Williams prerátalo, obaja jazdci dali na tímového "šamana" a na preteky nastúpili so suchým obutím, kým ostatná konkurencia s mokrým. Inak ako kolíziami sa to nemohlo skončiť. M. Schumacher si pripísal prvé víťazstvo a ujal sa vedenia v hodnotení MS. V Španielsku vyhral Villeneuve a na domácu pôdu odchádzal ako vedúci muž šampionátu. Veľkým prekvapením bolo poradie v Pohári konštruktérov, kde až dve tretiny sezóny viedol tím Ferrari. V Montreale vyrobil Villeneuve ďalšiu zo série svojich tohtoročných hlúpostí a už v 2. kole, po vyjdení z trate, havaroval. Okrem domáceho pretekára mal nepríjemnú haváriu Panis, ktorá ho na na tri a pol mesiaca vyradila z aktívnej činnosti. Víťazstvo a desať bodov si Nemec M. Schumacher zopakoval i o dva týždne v Magny-Cours a prekvapujúco sa ujal vedenia v MS. Treba podotknúť, že tím Williams sa po víťaznom úvode sezóny uspokojil, vôbec sa nevenoval zdokonaľovaniu monopostu, ale sústredil sa na vývoj voza na budúci rok. Na čo takmer doplatil. Počas horúcich letných mesiacov sa vykryštalizovala dvojica, ktorá si to v závere sezóny rozdala o korunu šampióna. Kým Kanaďan svoju snahu občas prehnal a skončil mimo trate, tak M. Schumacher koncentrovaným výkonom pravidelne privádzal svoj voz do cieľa na bodovanom mieste. V tomto období odjazdili niekoľko dobrých pretekov mladí Taliani Fisichella (Jordan) a Trulli, ktorý v tíme Prost nahradil zraneného Panisa, nováčik Rakúšan Wurz, ktorý už vo svojej tretej GP stál na stupni víťazov. Nepochybne najrýchlejšími monopostami boli McLareny, avšak o spoľahlivosti ich motorov Mercedes sa pochybovalo, čo nakoniec ukázali aj mnohé preteky. Záver sezóny bol priam hektický. Villeneuvovi sa až nadľudským spôsobom podarilo Schumacherov náskok stiahnuť a dokonca dve podujatia pred záverom sa ujal vedenia o 9 bodov pred Nemcom. V Japonsku "úradovala" žltá vlajka a razom viedol o bod M. Schumacher. O histórii pretekov v Jereze sa pravdepodobne netreba zmieňovať. Tohtoročná sezóna bola omnoho vyrovnanejšia ako tá predchádzajúca. Pretekárska špička sa zasa o niečo rozšírila, čo je pre samotné preteky len dobre. Pomerne úspešnú premiérovú sezónu absolvoval japonský gumárenský gigant Bridgestone. Naďalej však zostáva otázkou, či opatrenia zo strany FIA na budúci rok (zúženie monopostov o 20 cm, profilované pneumatiky aj na suchú trať) nezničia samotný duch súčasnej F 1. O tom, či nové opatrenia ešte viac vyrovnajú rozdiely medzi finančne silnými a slabými tímami, sa presvedčíme 8. marca, kedy štartuje 49. ročník MS vozov F1.
Autor: MARTIN FUSEK (Autor je spolupracovníkom SME)