Mzdy v Maďarsku výrazne rastú, výdavky domácností stagnujú

BUDAPEŠŤ (SITA, REUTERS) - Mzdy v Maďarsku zaznamenali v tomto roku značný rast, avšak zverejnené údaje o maloobchodnom obrate a úsporách svedčia o tom, že domácnosti uprednostňujú úspory pred výdavkami, čo úzko súvisí s ich nízkou dôverou v domácu ekonom

iku. Hoci rast spotreby maďarských domácností zaostával za rastom hrubého domáceho produktu, v budúcom roku sa očakáva jeho zrýchlenie. "Reálne mzdy rastú pomerne solídne, avšak súčasne sme zaznamenali marginálny rast spotreby domácností," povedal šéf analytikov banky Budapest Bank Peter Bihari. Dodal, že v budúcom roku sa stane spotreba domácností hlavnou hybnou silou ekonomického rastu. Od konca minulého roku došlo k oživeniu ekonomického rastu, povzbudeného exportom a investíciami, avšak domácnosti boli vo svojich výdavkoch veľmi opatrné, čakajúc, či sa ekonomické oživenie prejaví ako stabilné. Reálne mzdy vzrástli v prvých ôsmich mesiacoch tohto roku v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku 5,2 %. Reštriktívny fiškálny a monetárny program, implementovaný v roku 1995, ktorého cieľom bola redukcia expandujúcich deficitov na bežnom účte a v rozpočte, viedol k viac ako 10-percentnému poklesu spotreby domácností. HDP vzrástol v roku 1995 iba o 1,5 %, a o 1 % v roku 1996. Značný pokles výdavkov domácností sa prejavil ako nebezpečný, a preto je dôležité, že sa zastavil. Podľa očakávaní analytikov by mal rast HDP v tomto roku dosiahnuť mieru 3 % - 3,5 %, a v roku 1998 až 3,5 % - 5 %. Tieto prognózy sú v značnom kontraste s očakávaným 1-percentným rastom spotreby domácností v roku 1997. V roku 1998 by mala spotreba domácnosti vzrásť o cca 3 %. Spotreba sa bude koncentrovať na domáce tovary, nehnuteľnosti a automobily domácej produkcie. Rast spotreby domácností by nemal ohroziť platobnú bilanciu, lebo rast exportu a importu v rokoch 1997 a 1998 by mal byť pomerne vyrovnaný. Možné deficity na bežnom účte v rozpätí 1,6 mld až 2 mld USD by mali byť vykompenzované silným prílevom priamych zahraničných investícií. Rast reálnych miezd a zvýšenie spotreby importovaných produktov spôsobili problémy s obchodnou bilanciou tiež v ČR, SR a Poľsku. Analytici očakávajú, že maďarská vláda ponechá rast spotreby na rozumnej úrovni, avšak centrálna banka bude veľmi opatrná pri znižovaní úrokových sadzieb s cieľom zabránenia prehriatiu ekonomiky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu