BRATISLAVA (SME - rf) - Železnice SR majú masu pohľadávok, ktorá ŽSR zabíjala a ešte stále zabíja. V súčasnosti však už ŽSR majú k dispozícii informácie o každom zákazníkovi a jeho platobnej disciplíne. Povedal to obchodný námestník ŽSR J. Ondáš, pričom dodal, že je rapídny pokles pohľadávok hlavne v lehote splatnosti. Okrem toho nový manažment ŽSR zobjektivizoval všetky zľavy, ktoré boli poskytované niektorým firmám. Podľa J. Ondáša prehodnotili viac ako 1000 prepravných zmlúv s tým, že celková masa tržieb by sa mala zvýšiť minimálne o 6 až 7 percent, čo v objemoch tržieb ŽSR predstavuje asi 60 až 70 miliónov Sk mesačne. J. Ondáš tvrdí, že zobjektívnenie zliav bude mať dopad predovšetkým na spoločnosti zaoberajúce sa spracovávaním železnej rudy. Podľa našich informácií mali VSŽ Košice zľavu na prepravnom až 13 %, pričom ušetrili asi 800 miliónov Sk. Hovorca SDK M. Dzurinda navyše upozorňoval, že železný šrot sa pre firmu blízku VSŽ až do nástupu nového generálneho riaditeľa ŽSR M. Lazara zvážal podľa predpisu o služobných zásielkach, čiže zadarmo. Zemplínske strojárne Michalovce, ktoré vlastní VSŽ, majú tiež so ŽSR uzatvorenú, pre železnice nevýhodnú zmluvu o dodávke 18 elektrických súprav v celkovej hodnote viac ako 2 mld Sk s vysokými sankciami pri nedodržaní zmluvy, ktorú podpísal bývalý riaditeľ ŽSR B. Sinai, dosadený vlani do funkcie z postu vedúceho vlečky vo VSŽ. Ako uviedol nový riaditeľ ŽSR M. Lazar, železnice trvajú na vypovedaní zmluvy bez finančného vyrovnania.
Autor: SME-rf