, keď neskoro v noci uzatváral program večera legendárny americký gitarista Al Di Meola, sa areál zaplnil snáď aj dvoma tisíckami divákov. Ponuka rátala so všetkými ich vkusmi a náladami - od menej zastúpeného tradičného džezu cez bohaté džezrockové plochy až po najsúčasnejšiu modernu. Mladí žilinskí konzervatoristi v súbore The Slovak Young Swing Generation sú verní žánru swingových orchestrov 50. rokov, ale takisto sa v aranžmánoch nevyhýbajú modernejším prvkom. Portugalské duo Iberia, zložené z klaviristu Pedra Sarmientu a trubkára Laurenta Filipeho, ktorého nástrojom sa na chvíľu stalo i telo klavíra, striedalo komornejšie nálady s príťažlivou razantnejšou hrou. Zaslúžený aplauz zožala v piatok formácia rakúskeho saxofonistu Harryho Sokala, ktorého projekt Rave the Jazz je ukážkou prvotriedneho džezrockového nasadenia. A diváci ho patrične ocenili. Americký gitarista Vernon Reid, pôsobiaci svojho času v rockovej skupine Living Colour, priniesol na pódium džezovú avantgardu, sprevádzanú diskdžokejom i raperom. Z publika sa do nočných ulíc postupne začali vytrácať prvé skupinky a zvyšok dokázal prijať rytmickú Reidovu modernu s dosť rozpačitým nadšením.
Sobotňajší večer sa začal vskutku grandiózne: Band gitaristu Andreja Šebana s hosťujúcim Petrom Lipom ponúkol originálne úpravy klasiky, medzi ktorou nechýbal bluesový štandard Lonely Avenue, "beatlesovka" Come Together i Žbirkova Balada o poľných vtákoch. Maďarské zoskupenie Drums nezostalo nič dlžné svojej povesti dokonalého predstaviteľa etnickej odnože džezu a dostalo sálu pred bod varu, ktorý prišiel s nástupom prirodzenej radosti z hry v stelesnení kamerunskej zostavy saxofonistu Ben`s Belingu. Viac európsky a americky než africky znejúcim džezom, zapájajúcim do konečného výsledku spievajúce a roztancované publikum, večer predčasne vygradoval. Takmer dve hodiny sa potom čakalo na amerického gitaristu Al Di Meolu, ktorého projekt sa rozhodol o polnoci iba začať neabsolvovanú zvukovú skúšku. Zrýchlená improvizácia sa odrazila v nekvalitnom a nezosúladenom zvuku za asistencie neustále pobehujúceho technika. Napokon si atmosféra vyžiadala ďalšiu prestávku, ktorá však už po nepresvedčivom úvode odradila početné húfy divákov. Napäto očakávané vyvrcholenie festivalu, ktoré dlhé týždne pred jeho začiatkom vypredalo PKO, tak dosledoval iba zlomok väčšinou aj tak sklamaného obecenstva. Hlavným hviezdam Bratislavských džezových dní Corgoň 1997 nerobí dobré meno skutočnosť, že namiesto nich sa museli v piatok i sobotu postarať o vrcholy večera predchádzajúci účinkujúci.
FOTO: Americký gitarista Al Di Meola, očakávaný vrchol festivalu, "zamrzol" na pódiu v tieni hviezdnych manierov a technických problémov.
Autor: DALIBOR HLADÍK, FOTO SME - ALAN HYŽA