KOMÁRNO (SITA) - V súčastnosti rokujú Slovenské lodenice, a.s., Komárno (SLK) s Eximbankou o možnostiach účasti tejto banky na financovaní výstavby lodí. Nejde pritom len o dvojstranné rokovania, ale o určitú "tripartitu" , v ktorej Eximbanka v role sprostredkovateľa rokuje aj so zákazníkmi SLK. Je to samozrejmosťou, keďže sa v konečnom dôsledku prefinancúvajú zákazníci a nie lodenice. Pre agentúru SITA to povedal generálny riaditeľ SLK Milan Kopčok.
Ako M. Kopčok uviedol, financovanie perspektívnych odvetví je dôvodom vzniku a existencie Eximbanky na Slovensku. "Eximbanka má posúdiť, ktoré oblasti sú perspektívne, ktorý typ finančných zdrojov je pre ne výhodný a aké garancie je možné odvetviu poskytnúť, aby celá finančná schéma bola stabilná a z dlhodobého hľadiska návratná, " povedal M. Kopčok. Podľa slov M. Kopčoka lodenice neboli a nie sú schopné samofinancovať svojich zákazníkov. Z tohto dôvodu vidí Eximbanku ako nenahraditeľnú. "Najväčší problém predstavuje zabezpečenie medzifinancovania medzi jednotlivými platbami. V SLK máme paralelne rozpracovaných vždy okolo 14 lodí, pri ktorých medzifinancovanie predstavuje okolo 3 mil. DEM. Je to suma peňazí, ktorá je viazaná v priemere na obdobie jedného roka, " poznamenal M. Kopčok.
Na otázku SITA, či vidí rozdiel vo financovaní výstavby lode pre nemeckého a ruského partnera M. Kopčok odpovedal, že v súčastnosti sú rozdiely vo finančných modeloch pre východného a západného partnera malé, keďže sa obe odvíjajú v konečnom dôsledku od zabezpečenia budúcej využiteľnosti lode. "Ak má plavidlo zabezpečenú vyťaženosť do budúcnosti, vznikajú predpoklady pre uzatvorenie kontraktu a normálne financovanie. Ako M. Kopčok uviedol, určité rozdiely, ktoré pretrvávajú medzi ruským a nemeckým partnerom, sa menia z celkovej geopolitickej situácie a makroekonomických rozmerov týchto štátov. "V súčasnom stave ruskej ekonomiky sú pre nášho východného partnera dlhodobé úverové zdroje výhodnejšie. Ak by sme ich dokázali poskytovať, vznikli by pre stavbu lode v Komárne ešte výhodnejšie podmienky, " poznamenal M. Kopčok.
Na záver generálny riaditeľ SLK dodal, že stavba námorných lodí je v súčasnosti bez širokej medzinárodnej spolupráce nemysliteľná. Napriek pretrvávajúcim problémom považuje M. Kopčok výrobu lodí v SLK za perspektívnu. "Myslím si, že ak budeme pokračovať podľa našich plánov, bude všetko v poriadku," dodal M. Kopčok.