BRATISLAVA (SITA) - Novovzniknutej slovensko-českej obchodnej spoločnosti Prameň, a.s., ktorá chce vybudovať celoslovenskú sieť supermarketov Sama a stať sa vedúcou obchodnou spoločnosťou na Slovensku, chýba zatiaľ stratégia, na základe ktorej by sa dokázala presadiť v súčasnej konkurencii. Jediné know-how spoločnosti Prameň predstavuje veľkoobchodná sieť Cash Carry a diskontná sieť Rema 1000, jediná svojho druhu na Slovensku. Pre agentúru SITA to uviedol výkonný riaditeľ výskumnej a poradenskej spoločnosti Incoma Slovakia Martin Kadleček. "Žiadny iný maloobchodný subjekt mi nepripadá v súčasnosti životaschopný. Celoslovenský konkurent pre Samu síce neexistuje, ale firmy lokálneho charakteru ako napr. M-Market a Essex budú zrejme v jednotlivých regiónoch silnejšie," uviedol M. Kadleček.
Podľa M. Kadlečka sú ďalším silným konkurentom firmy, ktoré sa koncentrujú okolo spoločnosti Prima Zdroj Holding, Považská Bystrrica. Táto spoločnosť zastrešuje 10 supermarketov, 22 samoobslúh a 1 diskontnú predajňu. V minulom roku dosiahla obrat 3,3 mld. Sk. V budúcnosti bude potrebné počítať aj s konkurenciou zo strany spotrebných družstiev. Ich geografická orientácia ich obmedzuje v expanzii, preto pochopili potrebu integrácie. Vzniká napr. strategický plán integrácie spotrebných družstiev Jednota.
Čo sa týka zahraničných investorov, v minulom roku vstúpili na slovenský trh spoločnosti Tesco a nemecká obchodná skupina Rewe prevzatím reťazca Billa. Pre väčšinu investorov je však náš trh malý a geograficky veľmi členitý, preto radšej investujú v Poľsku alebo v Českej republike. "Napríklad najväčšia európska obchodná firma Metro s ročným obratom 38,6 mld. ECU buduje svoje veľkoobchodné predajne len v oblastiach s 1 mil. obyvateľov. Na Slovensku by prichádzala do úvahy jedine Bratislava, lenže táto oblasť je zásobovaná veľkoobchodmi Metro v Rakúsku. Postoj našej vlády voči Európskej únii je tiež odstrašujúcim prvkom. Slovenskí obchodníci teda môžu byť vláde vďační, že ich chráni pred zahraničnou konkurenciou," povedal M. Kadleček. Vývoj maloobchodu a veľkoobchodu na Slovensku zaostáva podľa M. Kadlečeka za Českou republikou približne dva roky. Už v minulom roku zaznamenali v ČR dynamický rast medzinárodné reťazce, najmä Euronova, Plus Discount, Delvita a Julius Meinl. Na poslednom zasadaní vláda ČR schválila Metodiku rozvoja obchodnej siete. Tento zákon ukladá miestnym samosprávam kompetencie zhodnotiť, ktorej obchodnej spoločnosti umožní etablovať sa v danom regióne. Je to možnosť, ako zabrániť príliš dynamickému nárastu predajných plôch aj na Slovensku, a tak ochrániť už existujúce podnikateľské subjekty. "Slovenský obchod sa stále nachádza vo fáze vysokej dekoncentrácie. Ak na Slovensku kontroluje 50 najväčších podnikov približne 14% obchodného trhu, v ČR je to 22% a vo vyspelých štátoch západnej Európy 90 až 95% trhu. Šancu presadiť sa budú mať iba kapitálovo silné subjekty, ktoré začnú veľmi rýchlo budovať svoje obchodné siete," dodal M. Kadleček.