Supermarketom Sama chýba statégia na presadenie sa

BRATISLAVA (SITA) - Novovzniknutej slovensko-českej obchodnej spoločnosti Prameň, a.s., ktorá chce vybudovať celoslovenskú sieť supermarketov Sama a stať sa vedúcou obchodnou spoločnosťou na Slovensku, chýba zatiaľ stratégia, na základe ktorej by sa ...

BRATISLAVA (SITA) - Novovzniknutej slovensko-českej obchodnej spoločnosti Prameň, a.s., ktorá chce vybudovať celoslovenskú sieť supermarketov Sama a stať sa vedúcou obchodnou spoločnosťou na Slovensku, chýba zatiaľ stratégia, na základe ktorej by sa dokázala presadiť v súčasnej konkurencii. Jediné know-how spoločnosti Prameň predstavuje veľkoobchodná sieť Cash Carry a diskontná sieť Rema 1000, jediná svojho druhu na Slovensku. Pre agentúru SITA to uviedol výkonný riaditeľ výskumnej a poradenskej spoločnosti Incoma Slovakia Martin Kadleček. "Žiadny iný maloobchodný subjekt mi nepripadá v súčasnosti životaschopný. Celoslovenský konkurent pre Samu síce neexistuje, ale firmy lokálneho charakteru ako napr. M-Market a Essex budú zrejme v jednotlivých regiónoch silnejšie," uviedol M. Kadleček.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa M. Kadlečka sú ďalším silným konkurentom firmy, ktoré sa koncentrujú okolo spoločnosti Prima Zdroj Holding, Považská Bystrrica. Táto spoločnosť zastrešuje 10 supermarketov, 22 samoobslúh a 1 diskontnú predajňu. V minulom roku dosiahla obrat 3,3 mld. Sk. V budúcnosti bude potrebné počítať aj s konkurenciou zo strany spotrebných družstiev. Ich geografická orientácia ich obmedzuje v expanzii, preto pochopili potrebu integrácie. Vzniká napr. strategický plán integrácie spotrebných družstiev Jednota.

Čo sa týka zahraničných investorov, v minulom roku vstúpili na slovenský trh spoločnosti Tesco a nemecká obchodná skupina Rewe prevzatím reťazca Billa. Pre väčšinu investorov je však náš trh malý a geograficky veľmi členitý, preto radšej investujú v Poľsku alebo v Českej republike. "Napríklad najväčšia európska obchodná firma Metro s ročným obratom 38,6 mld. ECU buduje svoje veľkoobchodné predajne len v oblastiach s 1 mil. obyvateľov. Na Slovensku by prichádzala do úvahy jedine Bratislava, lenže táto oblasť je zásobovaná veľkoobchodmi Metro v Rakúsku. Postoj našej vlády voči Európskej únii je tiež odstrašujúcim prvkom. Slovenskí obchodníci teda môžu byť vláde vďační, že ich chráni pred zahraničnou konkurenciou," povedal M. Kadleček. Vývoj maloobchodu a veľkoobchodu na Slovensku zaostáva podľa M. Kadlečeka za Českou republikou približne dva roky. Už v minulom roku zaznamenali v ČR dynamický rast medzinárodné reťazce, najmä Euronova, Plus Discount, Delvita a Julius Meinl. Na poslednom zasadaní vláda ČR schválila Metodiku rozvoja obchodnej siete. Tento zákon ukladá miestnym samosprávam kompetencie zhodnotiť, ktorej obchodnej spoločnosti umožní etablovať sa v danom regióne. Je to možnosť, ako zabrániť príliš dynamickému nárastu predajných plôch aj na Slovensku, a tak ochrániť už existujúce podnikateľské subjekty. "Slovenský obchod sa stále nachádza vo fáze vysokej dekoncentrácie. Ak na Slovensku kontroluje 50 najväčších podnikov približne 14% obchodného trhu, v ČR je to 22% a vo vyspelých štátoch západnej Európy 90 až 95% trhu. Šancu presadiť sa budú mať iba kapitálovo silné subjekty, ktoré začnú veľmi rýchlo budovať svoje obchodné siete," dodal M. Kadleček.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 594
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 138
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 349
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 881
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 879
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 375
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu