Obce a mestá sú prepojené so štátnym rozpočtom na príslušný rok, ktorý sa schvaľuje v Národnej rade SR. V tom tkvie prvý problém: Každý rok sú prijímané iné percentuálne podiely z daní z príjmov právnických a fyzických osôb. Výnosy z cestnej dane sú stabilné vo výške 30 % vybraných v príslušnom daňovom obvode. Dane z príjmov sa rozdeľujú na jedného obyvateľa a každá obec má taký príjem z podielových daní, aký má počet obyvateľov. Napríklad obec Sulín má mesačný príjem z podielových daní približne na úrovni 34 - 40 tisíc Sk mesačne. Rozdielnosť je zapríčinená nepravidelným príjmom štátneho rozpočtu. Keď si predstavíme, koľko stojí elektrická energia, telefónne poplatky, náklady na opravu miestneho rozhlasu, verejného osvetlenia a ostatné bežné výdavky, na investičnú činnosť z vlastných zdrojov nemôžeme ani pomýšľať. Štát vytvoril fondy, napríklad Životného prostredia, ale ten má tak málo finančných prostriedkov, že nevystačia ani na dokončenie rozostavaných vodovodov, čističiek a kanalizácií. Obec musí zabezpečiť financie z vlastných zdrojov od 20 až 100% z poskytnutej dotácie! Takže v obciach stagnuje výstavba, často nie sú peniaze ani na bežnú údržbu jestvujúcich objektov. Celkové príjmy obcí klesli o 20 %, ale ceny tovarov a služieb stúpli o 200 a viac percent! Štát by už konečne mal povedať obciam a mestám: Páni starostovia a primátori, príjmy budú v nasledujúcom období zaručené, takéto... a budú stabilné aspoň 3-4 roky. Potom by sme mohli uvažovať o budúcnosti!
Autor: MIROSLAV TYLIŠČÁK, Ľubovnianske noviny č. 33