"SDK vytvorila odbornú sekciu, ktorá sa zaoberá problematikou vzdelávania, so zameraním na predškolské zariadenia, základné a stredné školy a ostatné školské zariadenia, mládež a šport. Predovšetkým chceme zastaviť ekonomický úpadok vzdelávacieho systému. Máme pripravené celkom konkrétne kroky, ktoré budú riešiť modernizáciu a obnovu materiálneho vybavenia škôl a školských zariadení. Jednoznačne, to znamená zákonom, chceme riešiť otázku ohodnotenia pracovníkov v rezorte školstva s dôrazom na pedagogických pracovníkov. Mám na mysli už dozretý zákon o štátnej, resp. verejnej službe pedagogických pracovníkov, ktorý SDK okamžite po voľbách uvedie do života. Ďalšia časť tohoto programu je zameraná na obsahovú stránku vzdelávania, vrátane zabezpečenia učebnicami a učebnými pomôckami. Musíme konečne vyviesť školský systém zo situácie, keď sa učitelia boria s nedostatkom učebníc, so zastaralými učebnicami a pod. Tretia časť nášho programu sa sústreďuje na medzinárodnú spoluprácu. Aj predbežné konzultácie jednotlivých členov SDK so zahraničnými partnermi dokazujú, že tak zahraničie, ako aj medzinárodné štruktúry sú pripravené výraznejšie podporiť vzdelávací systém a vzdelávací proces, resp. jeho obnovu na Slovensku, v prípade, že Slovensko sa preukáže ako politicky stabilná krajina."
Myslíte si, že opatreniami, ktoré pripravujete, dokážete zabrániť odchodu schopných pedagógov do lukratívnejších zamestnaní?
"Túto otázku považujeme azda za najváženejší problém. Je prirodzené, že ľudia odchádzajú tam, kde sú lepšie ohodnotení. Slovenské školstvo trpí odchodom odborníkov dnes už aj zo stredných a základných škôl, nielen z vysokých, a dôvodom je mimoriadne podhodnotenie tejto profesie. Mechanizmus, ktorý navrhujeme, výrazne povyšuje ekonomické ohodnotenie pedagogických vzdelávacích profesií."
Ako chcete zabezpečiť, aby bol dostatok miest v materských školách?
"Vytvoríme podmienky pre diverzifikáciu zriaďovania materských škôl, tzn. že okrem štátnych musia dostať podporu i súkromné, firemné a obecné materské školy. Veľmi vážne uvažujeme o tom, aby správa materských škôl, ich materiálne vybavenie a všetko, čo súvisí s ich prevádzkou, vrátane finančného zabezpečenia, bolo jednozančne v kompetencii obcí. Súčasne, a to zdôrazňujem, bude zákonom upravený spôsob ich financovania tak, aby obce mali dostatok prostriedkov a mali možnosť vytvárať finančné zdroje na prevádzku predškolských zariadení. Rovnako uvažujeme aj o zákone, ktorý by jednoznačne definoval finančné prostriedky, ich tvorbu a využitie pre celý vzdelávací systém."
Budú podľa vás popri štátnych materských školách existovať aj súkromné materské školy pre solventných občanov?
"Naším cieľom nebude, aby vznikali nejaké drahé materské školy. Ide nám skôr o to, aby vznikali napríklad materské školy rodinného typu. Skupina rodín sa povedzme dohodne, že vytvoria zariadenie podobné materskej škôlke. Ide o to, aby neexistovali nespočetné zábrany a prekážky, ktoré by im stáli v ceste, hoci by aj sami boli ochotní združiť na tento účel finančné prostriedky. I keď vytvárajú neštátne zariadenie, majú právo dostať prostriedky zo štátneho rozpočtu, pretože sú rovnako daňovými poplatníkmi ako tí rodičia, ktorí dávajú deti do štátnych materských škôl."
Pán poslanec, venuje sa váš program aj otázke vzdelávania príslušníkov národnostných menšín? Vďaka postoju terajšieho ministerstvo školstva sa napríklad do pozornosti médií dostala otázka dvojjazyčných vysvedčení.
"V školstve sú podľa mňa oveľa závažnejšie problémy, ako dvojjazyčné vysvedčenia... Nevidíme problém v tom, aby sa národnostné menšiny vzdelávali vo svojom materinskom jazyku a aby v súlade so zákonom aj dostávali výsledky ocenené v jazyku menšín. Počítame s tým, že budú mať dostatočne kvalitne pripravenú výučbu štátneho jazyka, aby sa kdekoľvek dohovorili po slovensky a súčasne budú mať dostatočnú prípravu v materinskom jazyku, ktorý je pre nich prirodzený. Aj dnešný zákon napríklad dovoľuje, aby pedagogická dokumentácia bola vedená dvojjazyčne, vrátane vysvedčení. Tomu nič nebráni. Za oveľa dôležitejšiu však pokladám otázku riadenia vzdelávania na základnom a strednom stupni. Z našich poznatkov jednoznačne vyplýva, že školstvo je v riadení nesmierne spolitizované. Dnes aj odborné školské problémy podliehajú finálnemu rozhodnutiu politického úradníka, ktorým je prednosta krajského či okresného úradu. Uvažujeme preto opäť o osamostatnení koordinovania a riadenia činnosti školstva tak, aby odborné problémy riešili odborníci a nie regionálni a krajskí politici."