"Týmto návrhom sa vláda usiluje posilniť koncept štátostrany. Keďže doterajšie postavenie NBS nezapadá do tohoto konceptu, usiluje sa ho zmeniť. Doteraz guvernéra a dvoch viceguvernérov navrhuje vláda a po súhlase parlamentu vymenúva prezident SR. Dvoch vrchných riaditeľov a troch ďalších členov navrhuje guvernér a vymenúva vláda. Podľa návrhu novely má byť banková rada desaťčlenná. Piatich nových členov má vymenovať a odvolávať vláda na návrh ministra financií. Problematickým bodom návrhu je skutočnosť, že v prípade rovnosti hlasov pre a proti sa ruší právomoc predsedajúceho bankovej rady rozhodnúť, čím hrozí nefunkčnosť dôležitej inštitúcie. Schvaľovanie rozpočtu NBS v NR SR obmedzuje doterajšie nezávislé postavenie NBS a hrozí stratou autonómie v menovej politike. Parlament nemôže byť inštitúciou, ktorá prevezme zodpovednosť za kurzový vývoj a mieru inflácie. Stabilitu meny nemožno podriadiť zámerom štátneho rozpočtu. Tieto snahy sú v rozpore so Zmluvou o Európskej únii, kde sú presne formulované požiadavky na nezávislé postavenie centrálnych bánk členských štátov EU. Návrh na zmenu limitu poskytovania krátkodobého úveru SR z 5 na 10 % je úsilím o presun rozpočtovej nerovnováhy do bankovej sústavy. Prax vo vyspelých krajinách má opačnú tendenciu. V niektorých postkomunistických krajinách nie je krátkodobý úver vláde vôbec povolený, inde ho banky stláčajú na limit 2 %. Výsledkom takejto politiky pravdepodobne bude zvýšenie úrokových sadzieb. Prijatím tejto novely sa spochybní doterajšia činnosť NBS, ktorá získala výborné hodnotenia doma i v zahraničí."
Autor: irk