V zmluve, ktorej kópiu má SME k dispozícii, sa totiž uvádza, že kupujúci musí vopred previesť na účet predávajúceho 25 percent z celkovej kúpnej ceny, čo predstavuje 535 500 000 korún. Celková cena za 18 vlakových súprav je v zmluve stanovená na 2 142 000 000 korún bez DPH. V prípade oneskorenia sa s platbou je kupujúci povinný zaplatiť predajcovi za každý deň z omeškania pokutu vo výške 0,1 % z dlžnej čiastky. Navyše v prípade, že kupujúci nezíska finančné prostriedky na realizáciu zmluvy, je povinný zaplatiť 20 percent z celkovej kúpnej ceny na účet predávajúceho, čo predstavuje čiastku 428 400 000 korún. ZEST tak nemusia pohnúť ani prstom a môžu získať takmer pol miliardy. Keďže zmluvu medzi ŽSR a ZEST podpísal za ŽSR ešte bývalý generálny riaditeľ B. Sinai, ktorého do funkcie dosadili VSŽ Košice, a ktorý musel vedieť, že železnice nemajú prostriedky a len veľmi ťažko ich môžu zohnať, je možné, že zmluva mala slúžiť na "preliatie" takmer pol miliardy zo ŽSR do ZEST, ktoré sú blízke gigantu VSŽ. Dokazuje to aj skutoč-nosť, že na dodávku 18 vlakových súprav nebola vyhlásená verejná súťaž, a teda boli porušené všeobecne platné normy o verejnom zaobstarávaní. Pritom ŽOS Vrútky ponúkali dodávku súprav za podstatne výhodnejších podmienok ako ZEST. Niektoré indície naznačujú, že o všetko sa postaral spolumajiteľ VSŽ a exminister A. Rezeš, pretože kúpna zmluva medzi ŽSR a ZEST bola uzavretá v súlade so Zmluvou o uzatvorení budúcej zmluvy medzi ŽSR a VSŽ. Nový generálny riaditeľ ŽSR M. Lazar a Správna rada ŽSR na čele s J. Halajom odmietajú podobné praktiky a snažia sa od zmluvy odstúpiť. Paradoxné je, že v denníku Národná obroda, za ktorou stojí kapitál VSŽ, bola nedávno uverejnená správa, podľa ktorej minister hospodárstva K. Česnek prisľúbil zemplínskym strojárom v spore so ŽSR podporu. "Rozhodnutie je síce v kompetencii iného rezortu, ale lobovanie v tom správnom smere bude určite vyvinuté," vyhlásil K. Česnek.
Autor: SME - rf