# Akreditačná komisia (AK) odporučila vláde zriadiť tri nové vysoké školy - v Banskej Bystrici, Trenčíne a v Trnave. Už prvé skúsenosti ukazujú, že novootvorené školy zápasia s obrovskými personálnymi i materiálnymi problémami. Ako hodnotíte kladné stanovisko komisie s odstupom času?
"Vychádzame z toho, že pri ustanovení každej novej fakulty či vysokej školy vznikajú určité problémy. To však neznamená, že by sme preto mali brániť rozvoju školstva. Posúdili sme projekty zriadenia nových fakúlt a vysokých škôl práve so zreteľom na kvalitu. Navyše sme podmienili naše stanovisko kladným výsledkom akreditácie, ktorá sa urobí do troch rokov. Takže nechceme robiť predčasné závery. Pri akreditácii, ktorá bude o tri roky, si všetky problémové záležitosti preveríme, aby kritérium kvality bolo zachované. Mám informácie, že čo sa týka personálnych garancií, sú medzi novými školami rozdiely. Azda najlepšie na tom by mala byť Trenčianska univerzita. Je to dané tým, že zabezpečuje výučbu odborov, ktoré od vzniku Slovenskej republiky u nás chýbajú. V tých ďalších sa bude uplatňovať postup, ktorý je u nás bežný - budú im musieť vypomáhať pedagógovia z iných škôl, kým sa učebný proces rozbehne a kým si nové fakulty vybudujú takú úroveň a pozíciu, aká sa od nich očakáva."
# V prípade, že sa situácia po troch rokoch nezlepší, aké riešenia sa núkajú?
"Nemyslím si, že by situácia na nových vysokých školách bola až taká zlá. Ale v prípade, že by akreditácia v niektorých odboroch preukázala pretrvávajúce závažné nedostatky, prijmeme také závery, ktoré budú riešiť situáciu veľmi konzekventne."
# Nemáte však pocit, že je príliš veľkým spoločenským hazardom experimentovať na mladých ľuďoch, študentoch, ktorí majú právo na kvalitné vzdelanie, no pri tom často nemajú najzákladnejšie podmienky na štúdium, napríklad ubytovanie?
"Keby som veci videl tak čierno, ručím vám, že by som s takýmto riešením nesúhlasil. Predpokladám, že projekty na zriadenie nových vysokých škôl sú dielom odborníkov, ktorí to myslia so slovenským vysokým školstvom, ktoré má bohatú tradíciu a chvalabohu aj dobrú úroveň, dobre, a že v tom duchu sa postarajú, aby výsledok bol podľa našich očakávaní čo najlepší. My chceme prispieť k tomu, aby viac mladých ľudí dostalo u nás vysokoškolské vzdelanie, pretože podľa štatistík sme na tom horšie ako iné krajiny."
# História však dokazuje, že vznik novej univerzity kdekoľvek na svete je epochálnou záležitosťou, vyžaduje si určité sociálne, kultúrne a ekonomické zázemie. V rozpore s touto skúsenosťou prežívame v súčasnosti obrovský boom, vysoké školy vznikajú u nás ako na bežiacom páse...
"Súhlasím s vami, že na to, aby vznikla kvalifikovaná vysoká škola, je potrebné predovšetkým kultúrne zázemie, treba počítať s tým, že študenti by mali mať k dispozícii napríklad bohaté knižnice, možnosť využívať špičkovú techniku, ktorá je produktom doby. Čo sa však týka troch nových vysokých škôl, som presvedčený, že postupne sa ich podarí vybudovať. Garantom kvality, samozrejme, musí byť vláda a ministerstvo školstva. Keby išlo len o akýsi nevhodný experiment, ktorý sleduje nejaké iné ciele, určite by kladný ohlas v akreditačnej komisii nenašiel."
# Na hromadné zakladanie vysokých škôl, do ktorého treba započítať aj rozdelenie Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, jestvuje množstvo kontroverzných názorov. Časť odbornej i laickej verejnosti vidí za ním politické motívy.
"Nemôžem sa vyjadriť, či za rozdelením UPJŠ bol nejaký politický motív alebo nie, aj keď viem, že sa do toho politika zamiešala. Na druhej strane, keď však niekto má záujem, aby mesto, ako je Prešov, malo vlastnú univerzitu, prečo by sme sa mali naňho pozerať krivým okom? Ale to je iná záležitosť... V zakladaní nových univerzít vidím realizáciu politiky vzdelávania, rozvoja kultúry a vedy na Slovensku. Inú politiku by som v tom nerád videl..."