MEDZILABORCE (SME - ru) - Konfrontácia toho, ako v iných krajinách, napríklad v Poľsku, dokážu využiť svoje podmienky a dostupné informácie zo sveta pre vzdelávanie detí prostredníctvom umenia, a stav, aký panuje v tomto smere na Slovensku, vyznieva pre nás skľúčujúco. Zhodli sa na tom mnohí naši odborníci - účastníci medzinárodného štvordňového sympózia, ktoré sa pred pár dňami uskutočnilo v Múzeu moderného umenia Andyho Warhola (MMUAW) v Medzilaborciach. Sympózium s účasťou vyše 200 výtvarných teoretikov, pedagógov a psychológov (z Portugalska, Poľska, Maďarska, zo Slovinska, z ČR, Talianska a zo SR), kde ako hlavní organizátori vystupovali Slovenská spoločnosť pre výchovu umením (SSEA/InSEA) a Spoločnosť A. Warhola, sa zameralo na projektovanie obsahu výtvarnej výchovy a na prácu s umeleckým dielom v školách, múzeách a galériách. "Porovnajme si, aké sú v posledných rokoch nízke nároky na úroveň našich pedagógov výtvarnej, hudobnej a vôbec estetickej výchovy, a kam už dnes siahajú horizonty umenia vo svete," hovorí Michal Bycko z MMUAW, ktorý dlhé roky pôsobí aj ako výtvarný pedagóg, "na koľkých ZŠ sú na tieto predmety nekvalifikovaní učitelia. V Poľsku na školách už dlhoročne uplatňujú výučbu detí umením, vychádzajúc z lokálne dostupných podmienok. Deťmi sa tam zaoberajú napríklad i univerzitní profesori, pričom je snaha, aby dieťa chápalo umenie v kontexte súčasného diania. Ide im o to - zvrátiť trend, keď človek príliš veľa myslí, a príliš málo vidí a vníma."
Autor: SME-ru